Több fronton is megújult a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Több évre szóló művészeti és üzleti stratégiát dolgozott ki a megújult Liszt Ferenc Kamarazenekar, amely három év alatt három földrész meghódítását tervezi – jelentette be Várdai István Liszt-díjas gordonkaművész, az együttes művészeti vezetője a mai online sajtótájékoztatón. A művész a Magyar Nemzet kérdésére elmondta, Ázsia azért kiemelt koncerthelyszín, mert ott a komolyzene egyenrangú a popzenével.

2021. 02. 09. 16:00
null
Fotó: sandorszivos
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Liszt Ferenc Kamarazenekar a nemzetközi klasszikus zenei élet meghatározó szereplőjévé kíván válni, s ezt külföldi turnékkal, világhírű szólistákkal és egy alternatív zenei nyelv megteremtésével szeretnék elérni – hangzott el az együttes mai online sajtótájékoztatóján. A zenekar az elmúlt egy évben neves külföldi és magyar szakértők bevonásával több évre szóló művészeti és üzleti stratégiát dolgozott ki, és immár egy nemzetközi összevetésben is egyedülálló, új arculattal szeretné kiérdemelni a hazai és külföldi közönség figyelmét.

Csoportkép a Liszt Ferenc Kamarazenekar tagjaival
Fotó: Liszt Ferenc Kamarazenekar

Egy zenekarnak nem elég magas színvonalú művészi teljesítményt nyújtania, hanem profi piaci szereplőként is kell működnie, a feltételeit ennek is meg kell teremteni, így az állami támogatást a jövőbe fektetik – hangsúlyozta Körmendy-Ékes Judit, a Liszt Ferenc Kamarazenekar Alapítványának kuratóriumi elnöke. Ennek érdekében a művészeti munkában, a márkastratégiájában, valamint a márka vizuális megjelenítésében volt szükség változtatásra. A stratégiai tervezést piac- és célcsoportkutatás előzte meg, amely kiterjedt a zenekar működésére, a művészeti tevékenységre és az arculati megjelenésre is. Körmendy-Ékes Judit kiemelte: céljuk kizárólag magas színvonalú művészi munkával érhető el, amely a Liszt Ferenc Kamarazenekar játékmódja, hangzása egyedi értékeinek megőrzésén, valamint a zenei teljesítmény továbbfejlesztésén alapul.

A stratégia központi eleme az új művészeti koncepció, amelyet Várdai István Liszt-díjas gordonkaművész, a Liszt Ferenc Kamarazenekar művészeti igazgatója dolgozott ki. Várdai István kifejtette, a zenekar egyedi szakmai profiljának megteremtése, az elérhető legmagasabb művészi színvonal, a stílus és identitás megtartása mellett a lehető legszélesebb közönség bevonzása, a nemzetközi zenei színtéren is jegyzett hangfelvételek rögzítése vendégművészek közreműködésével mind a céljaik között szerepel, ahogyan az is, hogy a külföldi ismertség növelésével párhuzamosan hazánkban és Európában a legfoglalkoztatottabb zenekarok közé tartozzanak. – Az új turnéstratégiánkat követve a következő három évben három földrészen is fogunk játszani: Európában, Ázsiában, majd Dél-Amerikában. Lapunknak elmondta, Ázsia azért kiemelt turnéhelyszín, mert ott a klasszikus zene igen populáris, egyenrangú a popzenével. A dél-amerikai turnén Vikingúr Olafssonnal lép fel a zenekar – jelentette be Várdai István.

Várdai István csellóművész, a zenekar művészeti vezetője
Fotó: Liszt Ferenc Kamarazenekar

Beszámolójában szót ejtett a zenekar megújult márkájáról és arculatáról is. A zenekar új szlogenje: „a zene öröm veled”. Ennek kapcsán megjegyezte: úgy éreztük, hogy ebben a mondatban benne vagyunk mi, és benne van a közönségünk is. Ez nagyon fontos volt, hiszen együtt adunk egy egészet. A művészet akkor jelenti a legnagyobb örömet, ha megoszthatjuk egymással, így minél több emberhez szeretnék eljuttatni a zenét, átiratokat, kortárs szerzők új műveit előadni, társművészeteket is bevonni.

A zenekar új arculata új logójában is megmutatkozik. Az újragondolt kottarendszer Bartók Béla Divertimentójának első ütemeit teszi láthatóvá, lényegében egy alternatív zenei nyelv használatával. Ez az új notációs módszer a hagyományos ötvonalas kotta körbeforgatásával jött létre. Bartók műve a zenekari repertoár alapdarabja, művészi hitvallása, ezért választották a logóhoz. „A logónk nemcsak utal a zenére, hanem láthatóvá is teszi azt” – mutatott rá Várdai István.

A Liszt Ferenc Kamarazenekar új logója

Tfirst Péter koncertmester a sajtótájékoztatón megerősítette, a koncertek szervezése, a közreműködő vendégművészekkel, szólistákkal való szorosabb és hosszabb távú együttműködés, a repertoárban szereplő zenedarabok frissítése és bővítése mind az új céloknak és stratégiának megfelelően történik. Az új művészeti koncepcióval van összhangban az a törekvés is, hogy olyan zenedarabokat játsszon az együttes, amelyekkel korábban még nem találkozhatott a közönség. Ezért született meg tavaly Beethoven op. 47-es, A-dúr hegedű–zongora-szonátájának – polgári nevén a Kreutzer-szonátának – vonószenekari átirata Tfirst Zoltán hegedűművész jóvoltából. Az átiratok nemcsak a zenekar repertoárját, hanem az egyetemes zenetörténeti gyűjteményt is gazdagítják – tette hozzá a koncertmester.

Február 26-án a Budapest Music Centerből ad ingyenes online koncertet az együttes a Virtuózok díjazottjaival. A hangverseny különlegessége, hogy Vivaldi g-moll concerto két csellóra című műve is felcsendül. Március 10-én 19.30-tól pedig a Zeneakadémiáról jelentkezik élőben a zenekar. A szintén ingyenes koncerten Ilya Gringolts friss Diabelli-variációk átiratát is hallhatja a közönség. További információkért látogasson el a zenekar honlapjára.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.