Filmbemutató a mozivásznon – Kocsis Ágnes: Éden (2020)

Ádám és Éva modern kori történetét dolgozza fel Kocsis Ágnes Éden című, 2020-as filmje. Azt, hogy hit és szeretet nélkül mi lett az emberrel, hogyan esik darabjaira szét a földi éden. Látunk lelki sivatagot, hófödte fagyos környezetet, vizuálisan is megjelenik a modern ember magánya. Ráadásul a főszereplő betegség miatti izoláltsága fájdalmasan aktuális manapság.

2021. 05. 27. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem véletlenül hívják Kocsis Ágnes Éden című, 2020-as filmjének főszereplőjét Évának. Ő a mindenkori nő. Szimbolikusan is értelmezhető, hogy érzékeny környezete hatásaira, legyen az elektromos mező, légszennyezés, rádióhullám vagy vegyi anyag, emiatt bezártságban kell élnie, bár az is igaz, hogy létezik ilyen betegség a valóságban is, vannak, akik így élnek. Ha szimbolikusan próbáljuk értelmezni a helyzetet, akkor azt látjuk, hogy Évának élhetetlenné vált az élet. A modern korban olyan mértékig elidegenedett az ember a környezetétől és a másik embertől, hogy aki érzékeny, az nem tudja elviselni ezt a helyzetet. Vizuálisan is megjelenik mindez, látunk sivatagot és hófödte tájat, mindkettő a magányt sugallja, mindkettő elől burokba menekül Éva.

A film egyértelművé teszi, hogy Éva számára van megváltás, ha nem is Ádámnak, hanem Andrásnak hívják, de jön egy férfi, ráadásul egy pszichológus, aki eleinte kötelességből, később persze már saját akaratából, saját szenvedélyéből táplálkozva meg akarja érteni a nőt. A férfi figyel rá, gondoskodik róla, egyre jobban megszereti. Csakhogy világunk olyan, hogy nem lehet szeretni, ebbe az elidegenedésre és magányra, közönyre épülő modern korba nem fér bele már az, hogy szeressék egymást az emberek. A filmben ez konkrétan úgy jelenik meg, hogy a foglalkozása miatt nem szerethet bele a férfi a nőbe, a nézők viszont azt látják, és ebben remekül építkezik jelenetről jelenetre Kocsis Ágnes filmje, hogy mégis egyre jobban megszereti.

Bár a forgatókönyv jóval korunk világjárványa előtt készült, Éva bezártsága valamennyire ismerős ­mindannyiunk számára. Szomorú aktualitást ad a filmnek, hogy ha nem is teljesen azt, amit a mozivásznon látunk, de hasonlót mindannyian megéltünk. Egészen elképesztően pontosan építi föl a rendező azt a folyamatot, milyen érzések alakulnak ki az emberben, ha nem mehet el otthonról. Miközben a film címe az, hogy Éden, a néző elég hamar azt gondolja, hogy sokkal inkább pokol az, amit lát.

Pedig jó címet választott a rendezőnő, mert nem a poklot akarta ő ábrázolni, hanem azt a szeretetet kereste, amely a poklot is képes édenné változtatni. Ilyen szempontból arról is szól a film, hogy mindannyian be vagyunk zárva saját kis világunkba, és iszonyatosan nehéz az, hogy bekuckolja oda magát valaki.

A modern ember ugyanis teljesen bizalmatlan lett minden iránt, ami a külvilágból jön. A film bemutatja azt, mennyi tengernyi energia kell ahhoz, hogy egy modern nő és egy modern férfi egymásra találjon. Hogy valódi kapcsolat alakuljon ki közöttük. Ám ami a filmben a legszomorúbb gondolat: nem igazán tudjuk jól szeretni egymást. A férfi túlságosan óvja a nőt, túlságosan félti – persze nem ok nélkül –, de ezzel ő se tesz mást, mint amit a nő önmagával: bezárja. A nő viszont, mivel a férfi esetében se azt érzi, hogy szárnypróbálgatásait igazán segítené, nehezen tud megszabadulni a bizalmatlanságtól.

Lana Barić horvát színésznő játssza Évát, aki betegsége miatt csak szkafanderben mehet ki az utcára
Fotó: Art-Mozi Egyesület

Többféle szeretetet bemutat az alkotás, mivel arra a kérdésre keresi a választ, tudunk-e még valaha is úgy szeretni, hogy elnyerjük egy másik ember bizalmát. Látunk testvéri szeretetet, szülői szeretetet, de egyik esetében se tud valódi bizalmi helyzet kialakulni. Bár elkezdődik valami. A férfi a nő iránt kibontakozó szeretete révén a kislányát is kezdi jobban megérteni. Illetve megfogadja a nő tanácsát, és elkezd a gyerekre is figyelni.

Kocsis Ágnes filmje szépen megtanítja a nézőknek, hogy a valódi bizalom csak valódi figyelemmel nyerhető el. Meg azt is, hogy soha nem szabad feladni: aki küzd, megkapja a vágyott boldog pillanatokat, sőt a film vége arra utal, hogy van megváltás is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.