Május 20-án és 23-án rögtön egy dupla zenei csemegének örülhet a közönség: a világszerte nagy népszerűségnek örvendő Kelemen Kvartett csaknem három év szünet után, megújult formában tér vissza a színpadra két estén, méghozzá Bartók összes vonósnégyesével. Kokas Katalin és Kelemen Barnabás a görög hegedűművésszel, Jonian Ilias Kadeshával és az angol csellistával, Vashti Mimosa Hunterrel kiegészülve garantáltan emlékezetes pillanatokat szerez majd a közönségnek. Kokas Katalin a Bartók-tavasz blogjának elárulta: férjéhez, Kelemen Barnabáshoz és hozzá hasonlóan az új zenekari tagok is Rados Ferencnél képezték tovább magukat, tehát nem ismeretlen számukra ez a fajta szemlélet és a magyar kultúra. „Így már egyértelmű, hogy miért volt annyira jó életünk legelső próbája. Ráadásul mindannyian nagyon szeretjük a népzenét, Bartók kvartettjeiben is sok ilyen motívum érhető tetten” – fűzte hozzá.

Fotó: Lakatos János
Ugyancsak rendkívüli élményben lehet része annak, aki május 24-én a Liszt–Bartók-estet választja: a Szent István Filharmonikusok estjén Liszt Ferenc különleges atmoszférájú, kései zenekari kompozícióját, A bölcsőtől a sírig című szimfonikus költeményt követően a Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium egykori növendéke, a Zeneakadémia hallgatója, Pellet Sebestyén a zongoraverseny-irodalom egyik legvirtuózabb művét, a Haláltáncot adja elő. A tánc a szó szoros értelmében is fontos szerephez jut: a magyar táncosokkal, illetve hazai balettműhelyekkel is szoros kapcsolatot ápoló nemzetközi hírű horvát koreográfus, Leo Mujić ugyanis Bartók táncjátékát, A fából faragott királyfit állítja színpadra.

Fotó: Lakatos János
Az említett táncjáték címadó karaktere Madaras Gergely, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Szegedi Kortárs Balett május 26-i Bartók-estjén is felbukkan, akárcsak a Kékszakállú vagy a Mandarin – sőt a táncelőadás a zeneszerzőt színpadi szereplőként is megidézi. Concerto című nagyzenekari művét – amelyre a produkció épül – Bartók Amerikában írta, miután már három éve nem komponált: benne van állandó betegsége, honvágya, aggódása hazája és Európa sorsáért. Ugyanakkor a lázálmok és fájdalmak keserűsége mellett felcsillan életszeretete és optimizmusa.