A Berlin, Alexanderplatz cím – Alfred Döblin 1929-ben megjelent regényében – eredetileg egy olyan helyszínre utal, amely a proletárok élettere. A mű nem afféle szegényromantikus szomorkodás, sokkal inkább valóságosan és keményen mutatja be az egyszerű emberek világát. Azt a világot, ahol van jó és rossz ember, ahol van, aki képes szeretni, van, aki nem. Nem a társadalmi osztály vagy réteg ábrázolása állt a mű középpontjában, hanem az, mennyire kiszolgáltatott és kegyetlen tud lenni az ember. Ez a kegyetlenség és kiszolgáltatottság talán még plasztikusabban jelenik meg Rainer Werner Fassbinder 1980-ban rendezett tévésorozatában, amelyben az egyszerű emberek butaságát, félelmeit is ábrázolta. Egy olyan morális értékrendszer nélküli világot, ahol Isten helyét a pénz vette át, az viszont egyáltalán nem elegendő az emberek zsebében, sarkítva azt is mondhatjuk, hogy nincsen. Istent tehát egy olyan bálványra cserélték, ami nincs. Fassbinder alkotása egy pillanatig nem mondja azt, hogy ez a csere jó így, nem mondja azt, hogy morális értékrendszer nélkül lehet élni.
Kertész Imre kulcsművéből furmányos színpadi adaptáció készült, Kelemen Hanna és Szabó Sebestyén László a főszereplők
Kertész Imre Kaddis a meg nem született gyermekért című műve alapján készült az a kivételes produkció, amely a budapesti bemutatót követően most országjáró körútra indul.