A nézők közül is sokan ismerik az „amerikai éjszaka” filmnyelvi eljárást és fogalmat. Ez annyiban áll, hogy az adott éjszakai eseménysort nappal fényképezik kékes színű világítással, és az eljárás az illúziót kelti a vásznon vagy a képernyőn, mintha a jelenet sötétben játszódna. Amerikai éjszaka címmel még egy francia játékfilm is készült 1973-ban a filmforgatás szépségeiről és árnyoldalairól. A látszat tehát csalhat, mert a szem, az érzékelés könnyen becsapható, nem minden valós, amit mutatnak, amit látunk. A kékes világítás, az amerikai éjszaka mai szemmel kissé művi, tehát aki a hitelesség igényével akar valamit bemutatni, az természetes fénnyel vagy sokkal inkább természetesnek tűnő világítással forgat.
A Természetes fény rá is szolgál a címére meg nem is. A film a végletekig és az ingerküszöbön túl is törekszik a naturalizmusra. Nincs hiány sárból, dagonyából, ürülékből, bogarakból, szenvedő arcokból, amilyet egy második világháborús csapat megtapasztalhatott a keleti fronton vagy annak közelében. A kép, a látvány lehet valósághű, sőt naturális, ha a történet hamis. Mintha a cím is a védhetetlen valóságidézést védené, épp azzal a céllal, hogy leplezze a maga hamisításait. Volt már ilyen kommunikáció a történelmünkben. Rákosi és a többi kommunista a „szabadság” jelszavát harsogták mindenhol, miközben senki sem korlátozta jobban az emberek szabadságát, mint épp ők.
Miről is szól a Természetes fény? A második világháború idején a szovjet–ukrán területek megszállásában részt vevő magyar csapatok a frontvonal mögött vörös partizánokra vadásznak, és a partizánokat bújtató vagy vélhetően bújtató ukrán parasztokat zaklatják. Ebből és ennyiből állt volna a 2. magyar hadsereg világháborús részvétele? Csak az állít ilyet, aki nem ismeri, vagy meg akarja hamisítani a történelmet. Aki esetleg nem tudná, annak röviden összefoglalom. A második világháború az elsőnek a folytatása, befejezése volt, amelynek során a nemzetközi pénzügyi és gazdasági érdekek újra felosztották a világot befolyási övezetekre, szétverték a gazdaságilag egyre erősebb Közép-Európát, és a Harmadik Birodalom felépítésével, majd lerombolásával évtizedekre megalapozták a bűntudatipart. Az egészben Magyarország mint háborút kirobbantó és hódító nem volt érdekelt. Az első világháborút papíron a Monarchia robbantotta ki a Szerbiának küldött hadüzenettel, amit az ellenfelek provokáltak ki, és amit kezdetben gróf Tisza István miniszterelnök is megpróbált elkerülni, bár sikertelenül. Az első világháborút követő békediktátummal feldarabolták az igazságtalanul főbűnösnek tartott Magyarországot. Magyarország természetes módon ragaszkodott a békediktátum revíziójához, ami 1938 és 1941 között részben el is ért. Diplomáciai eszközökkel, a nagyhatalmak – közvetve az antant egyetértésével is – visszacsatolták a Trianonban elvett területek magyar többségű részeit. Ebben a folyamatban Magyarország fő támogatója Németország és Olaszország volt, így nem kerülhette el, hogy a szövetségesei kérésének, követelésének ne tegyen eleget. Ezért került a 2. magyar hadsereg ukrán területekre, szövetségesként és nem agresszorként. Valamiért a film ezekre az okokra nem hivatkozik.