Nem először ad otthont Cezanne-kiállításnak a Szépművészeti Múzeum, hiszen kilenc évvel ezelőtt itt láthatta a közönség a nagy sikerű Cézanne és a múlt – Hagyomány és alkotóerő című tárlatot, amely a mester és nagy elődei kapcsolatára fókuszált. A mostani, elképesztően sokrétű és izgalmas kiállítás a nagy aixi mester és az orosz, holland, német és magyar konstruktív irányzatok kapcsolódási pontjait vizsgálja a forma, a kompozíció, a szerkezet és a szín problematikájának tükrében.
Baán László, az intézmény főigazgatója a sajtóbejáráson elmondta, hogy a több mint százhúsz festményt, rajzot, vízfestményt, sokszorosított grafikát és szobrot bemutató kiállítás a múzeum saját anyaga mellé a világ mintegy negyven múzeumából és gyűjteményéből kölcsönzött remekműveket. Így a tárlat anyagát olyan múzeumok műalkotásai gazdagítják, mint például a New York-i The Metropolitan Museum of Art és a Museum of Modern Art, a párizsi Musée d’Orsay és a Musée de l’Orangerie, a londoni The National Gallery és a bécsi Albertina. Baán László kiemelte:
a bemutatott anyag biztosítási összértéke – a Szépművészeti Múzeum saját műtárgyai nélkül – mintegy háromszázmilliárd forint.
Paul Cezanne a XIX. századi festészeti irányzatokat radikálisan átalakító, a modernizmust megelőlegező posztimpresszionizmus jeles alakja. Mint a tárlat elején olvashatjuk, életműve a modern művészet egyik alappillére, a kompozícióval, a látvánnyal és a valóság megragadásával kapcsolatos munkássága 1885 után az avantgárd törekvések kiindulópontja lett. Geskó Judit kurátor koncepciója az volt, hogy tematikus elrendezésben mutassa be a kiállított több mint százhúsz alkotást. Elsőként Cezanne mediterrán szülővárosának, Aix-en-Provence-nak a festő életművében betöltött szerepét ismerhetjük meg, majd az impresszionistákkal való kapcsolatát (akiktől sokat tanult, 1874-ben és 1877-ben ki is állított velük, s közülük többen a barátai voltak), valamint a baráti körét (Pissarro, Zola, Monet, Renoir, Guillaumin). Ebben az egységben kapott helyet Cezanne egyetlen fennmaradt olajképe Émile Zoláról; ők kamaszkorukban elválaszthatatlan barátok voltak Aixben. (Később pedig a már sikeres Zola biztatta Cezanne-t, hogy költözzön Párizsba és szentelje életét a művészetnek.) Ezzel párhuzamosan a mester újszerű tájábrázolását is vizsgálja a tárlat, némileg visszanyúlva az olyan elődökig is, mint Courbet, aki vastagon tette fel a festéket.