– A vándor utazásai közben megismer egy bonyolult hegyrendszert, majd a legmagasabb oromra érve felismeri a hegycsúcsok és a táj geológiai törvényszerűségét – vont párhuzamot Márai Sándor zseniális eszmefuttatása, valamint saját életpályájának alakulása között Kósa Zsolt, aki azt is elmondta, rengeteg önbecsapáson keresztül jutott el mostani, megállapodott helyzetéhez.
Nézete szerint a készségek és a feladatok választják ki az embert, ezek összegzett vektorai pedig meghatározzák sorsukat.
– Gyerekkoromban már énekelgettem és eljátszottam bizonyos dolgokat – emlékezett a nagyon korai kezdetekre. – Szülővárosomban, Egerben a Gárdonyi Géza Színház műhelyháza közelében játszottunk, bekukucskálva a hatalmas üvegablakon – amelyeket puszta szórakozásból be is dobáltunk kővel – valósággal lenyűgöztek a díszletelemek – tette hozzá nevetve.
Egyszerű család sarjaként nevelkedett, ahol a legnagyobb kulturális élmény az volt, ha a vasárnapi húsleves mellé „jó ebédhez szólt a nóta”.
– Jó értelemben irigyeltem azokat a srácokat, akik magukkal hozták szüleik művészi örökségét; ennek, valamint a lépcsőfokok hiányában sokkal nehezebben, önfejlesztéssel jártam be ezt a pályát – szögezte le az előadóművész, hozzátéve, hogy az említettek miatt csak jelentős késéssel tudott előbb zenei, majd színpadi dobogóra lépni. Alapelve, hogy csupán akkor hajlandó belekezdeni bármibe, ha biztos a magas színvonalú befejezésben.
Kósa Zsolt szerint különbséget kell tenni a zenekari éneklés és a színészet között. Amellett, hogy mindkettő előadóművészet, ez utóbbi sokkal komplexebb feladat elé állítja az előadót. Mindezt végiggondolva, sokáig elnyomva magában a színészi ambíciókat, inkább a zenélés mellett döntött. Az első, Megállni Tilos elnevezésű amatőr rhythm and blues/rockbandában énekes frontemberként bontogatta szárnyait – saját bevallása szerint – a többiekkel együtt meglehetősen felkészületlenül.
– Nem is maradtak meg a pályán – érvelt, hozzátéve, hogy az azt követő Team Rock Band az előzőnél sokkal ütősebb, komolyabb csapat volt.
Közös pályafutásuk csúcsaként a 2005-ös Radics Béla–Taurus-emlékkoncertet említi, amely telt házat eredményezett a Petőfi Csarnokban, és amelyről DVD is készült. Az ekkor már Budapesten élő előadóművész a sikerek ellenére sem ereszthetett gyökeret a rock világában, hiszen az egyébként becsületes polgári foglalkozást űző, a műfajon belül profin muzsikáló barátok, valamint saját céljai különböztek, így a további közös munka ellehetetlenült. De nem volt szerencsésebb az őket megelőző egri Pótkerék, valamint a már budapesti Zöld csillag és Vastrabant formációkkal sem. Miként a Led Zeppelin tribute és a Queen-tage (Queen-cover band) próbálkozások sem hozták meg az átütő sikert, pedig töretlenül hitt bennük.
A színészethez tizenhét évesen került közelebb, amikor az egri Gárdonyi Színházban díszítőként dolgozott.
– Nem túl jó tapasztalatokat gyűjtöttem a színházi közeg egy részéről – folytatta a visszaemlékezést Kósa Zsolt.
– Az elhivatottság, küldetéstudat helyett felszínesség, piálás, bulizás jellemezte a színtársulatnak azon kis részét, amellyel a munkám során találkoztam. Miközben bennem rögeszmésen élt a kép, hogy a színpadra kiálló művész dolga a szakmai alázat és a maximális teljesítmény, nem pedig önmaga ünnepeltetése