Legendás mozdonyok és a megújuló Közlekedési Múzeum

Több mint harmincezer látogató volt kíváncsi a Volt egyszer egy Északi… a történet folytatódik elnevezésű időszaki kiállításra, amely az Északi Járműjavító dízelcsarnokának múltját és jövőjét mutatta be. A tervek szerint a monumentális épület ad majd otthont 2026-tól a Közlekedési Múzeumnak, amely a mostaninál is grandiózusabb tárlattal nyitja meg kapuit.

Magyar Nemzet
2021. 11. 01. 13:40
Fotó: Közlekedési Múzeum
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2017-ben döntött a kormány az új helyszínről, ahol a dízelmozdonyok karbantartása folyt 1962 óta.

Ezt a gyönyörű ipari csarnokot kell úgy megmentenünk, hogy legalább még száz évig itt álljon; a teljesen elavult gépészeti rendszereket megújítjuk, és alkalmassá tesszük egy XXI. századi múzeumi működésre

 – nyilatkozta Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója, aki szerint ez sokkal időigényesebb feladat, mint nulláról felépíteni egy zöldmezős múzeumot. 

Addig is, amíg a kivitelezés zajlik, a látogatók az időszaki kiállítás keretei között ismerhették meg a Közlekedési Múzeum leendő otthonát, a fejlesztési terveket, valamint a magyar vasúttörténet olyan ikonikus járműveit, mint a 424-es gőzmozdony. Teljes valójában jelen volt a Kandó Kálmán által tervezett V60-as villanymozdony is, amely már 1932-ben forgalomban volt. A hazai mozdonyok sebességrekordere, a Szellem becenevű 242-es mozdonyt szintén megcsodálhatták a vasút szerelmesei, de jelen volt két M44-es tolatómozdony, egy Cmn személykocsi és az 1935-ös, Budapest és Bécs között közlekedő Árpád gyorssínautóbusz is.

Az új kiállítással az volt a célunk, hogy bemutassuk ennek a páratlan ipari emléknek és a környéknek a közlekedéstörénetét, hiszen az egész környék ezer szálon kötődik a vasúthoz. Szerettük volna, ha láthatják az érdeklődők az egykori Északi Járműjavítót még ezen romantikus valójában, mielőtt megkezdődnek az építkezések, illetve abba is betekintést szerettünk volna nyújtani, hogy milyen lesz az új Közlekedési Múzeum

 – mondta a főigazgató.

Tíz kerékpárt, valamint négy motorbiciklit egykor a dolgozók vittek be a járműjavítóba. Ezeket és egy versenyautót is kiállítottak, amely a korábbi népligeti autóversenyekre emlékeztetett. A kiállítást megtekintő egykori mozdonyvezető elmondása szerint nosztalgikus érzés újból abban a környezetben látni a gépeket, ahol dolgoztak velük annak idején. 

Augusztus utolsó hétvégéjén – az Ikarus mini fesztiválon – még a legendás Ikarus buszok is megjelentek. Ott volt a Faros, vagyis az Ikarus 66-os, amelyre több mint háromezren voltak kíváncsiak. Az időszaki tárlat október 31-én bezárt ugyan, hiszen a csarnok nem téliesített, de a nagy érdeklődésre való tekintettel a tervek szerint jövő tavasszal újból megnyitják. Vitézy Dávid elmondása szerint egészen addig szeretnék ezt a lehetőséget biztosítani a látogatók részére, amíg meg nem kezdődik az építkezés. Mint mondja, néhány év múlva teljesen újjászületve adják majd vissza az épületet Magyarország új, XXI. századi Közlekedési Múzeumaként a látogatóknak. 

Magyarország kormányának összesen hatmilliárd-hatszázhetvennégymillió forintos támogatásából újul meg a múzeum, amely helyet biztosít majd a magyar ipar- és közlekedéstörténet kiemelkedő értékeinek, többek között a Ganz és az Ikarus gyár produktumainak is. Addig azonban további időszaki kiállításokkal és különböző programokkal készülnek.  

Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a kiállítás eredményeiről ITT nyilatkozik.

Így készült a Volt egyszer egy Északi című időszaki kiállítás:

Borítókép forrása: Közlekedési Múzeum

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.