Az a legjobb szilveszteri mulatság, ha éjfélkor az ember megcsókolja azt, akit szeret. Temérdek szilveszterről szóló vagy szilveszterrel kapcsolatos film csúcspontja ez. Amikor megérkezik a vágyott férfi az utolsó pillanatban, és megcsókolja a lányt. Valójában nem nagy dolog. Ezzel vagy enélkül. Nem szabad, hogy az életet ilyen apróságok, furcsa kis időzítések befolyásolják. Szép is lenne, ha így dőlnének el a párkapcsolatok. Másrészről meg, ha jobban belegondolunk, akkor így dőlnek el. Nyilván a való életben azért kevésszer éppen szilveszteréjjel, de az biztos, hogy minden párkapcsolat kezdete – főleg amikor az unokáknak mesél róla az ember – valahogy mégis az időzítésről szól. Mert annak a csóknak mégis csak akkor és nem máskor kellett elcsattannia.
Újévi csók
Ahogy a Szilveszteréjjel című, 2011-es Garry Marshall-filmben is láthatjuk, ahol ráadásul nem is egy pár történetével ismerkedhetnek meg a nézők, hanem rengeteg, teljesen különböző korú és élethelyzetű férfival és nővel, akik mégiscsak nagyon hasonlítottak abban egymásra, hogy egyik se szeret egyedül élni. Az emberiség történetében sokféleképpen alkotott családot férfi és nő, ám mára a keresztény európai kultúrkörünkben, amely a szeretetre és a megbocsátásra, a férfi és a nő egyenrangú együttműködésére épít, a párkapcsolat, a családépítés alapja a szerelem, az igazán mély szeretet. Ahogy a filmben is elhangzik: „A világon sok olyan dolog van, ami felett nincs hatalmunk. Földrengések, árvizek, valóságshow-k, de a döntés sokszor a mi kezünkben van. Legyen szó megbocsátásról, önzetlenségről vagy újrakezdésről. Mert csak egyvalami tudja kiűzni a magányt az életünkből: a szeretet. A szeretet minden formája. Reményt ad, hogy bízzunk az új évben.”
Keresztény kultúrkör
Kultúrkörünk lényegéről szól az Idétlen időkig című, 1993-ban készült Harold Ramis-film is, amelyben a Bill Murray által alakított, nem kicsit idegesítő figura arra ébred nap mint nap, hogy nem változik semmi, mindig ugyanaz a nap van. Nyilván arra is gondoltak a filmkészítők, hogy ezt sok ember megéli az életében, hogy nincsen változás. Ahhoz, hogy ez az isteni büntetés megszűnjön, arra kell rájönnie a főhősnek, hogy mindent jóra kell fordítania azon a napon, ami balul sült el. Vagyis minden hibát, amely az önző és közönyös magatartásának következményéből fakadt, ki kell javítania. Minden megbántást kedvességgé kell varázsolnia. Ráadásul az kevés, ha szenvtelenül, kötelességből lesz kedves az ember, a főhősnek hinnie is kell a szeretet erejében, az egymás iránti tisztességes és kedves viselkedésben, hogy egy új nap, egy új élet kezdődjön. A film azért erősíti a nézőben kultúrkörünk gondolkodásmódjának egyik legfontosabb szegmensét, mert arról szól, hogy sok esélye van egy embernek. A Bill Murray által alakított mogorva főhősnek ugyanis semmi nem megy rögtön. Ha csak egy esélye lenne, akkor elveszett. De a keresztényi türelem és megbocsátás lényegéhez tartozik, hogy aki küzd és akar, az nem fog elveszni.