A klasszikus műfajokat a kortárs tendenciákkal, a Nyugatról érkező újszerű megoldásokkal igyekeznek ötvözni a sepsiszentgyörgyi tanszéken. A pécsiek által eredetileg Marosvásárhelyre tervezett képzőművészeti szak létesítése 2020 márciusának elején a sepsiszentgyörgyi városvezetéssel folytatott tárgyalások után fordult célegyenesbe. Lengyel Péter, a PTE Művészeti Karának dékánja szerint a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem partnerségével létesült tanszék azért „horgonyzott le” épp a háromszéki fővárosban, mivel ott olyan erdélyi művésztársakra találtak, akikre építeni lehet egy színvonalas felsőfokú művészeti képzést. No meg azért, mert ott fogalmazódott meg leginkább az erre vonatkozó igény, az ötletet pedig első perctől támogatta a helyi önkormányzat. Szerencsés egybeesés, hogy Sepsiszentgyörgyön épül fel a Sapientia korszerű campusa, amelynek tervezésénél már a művészeti képzés infrastrukturális szükségleteit is figyelembe vették, mondta el Lengyel Péter. A háromszéki oktatás szerkezete és tematikája megegyezik a pécsivel, ugyanakkor nem egyfajta PTE-fiókot akarnak létrehozni, a cél önálló identitású, erdélyi szellemiségű művészeti intézmény kialakítása.
Romániában 2002 óta létezik magyar nyelvű felsőfokú művészeti oktatás. Akkor indult a nagyváradi Partium Keresztény Egyetem (PKE) keretében a grafika szak, ahol elsősorban alkalmazott grafikát tanítanak, de autonóm művészeket is képeznek. Ezt követte a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem kolozsvári fotó-videó tanszékének beindítása, legutóbb pedig Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen indítottak látványtervezői szakot. Festő-, szobrász-, képzőművészképzés azonban nem volt – egészen a PTE kezdeményezéséig.
Sepsiszentgyörgyön már több mint egy évtizede éltetik az akadémiai szintű művészeti képzés igényét, elsősorban Ütő Gusztáv képzőművész, a PKE tanára révén.
A város igazi művészeti központtá nőtte ki magát, az Erdélyi Művészeti Központ, a Székely Nemzeti Múzeum, a MAGMA Kortárs Művészeti Kiállítótér, a Plugor Sándor Művészeti líceum mellett egyre égetőbbé vált a következő láncszem, az egyetemi képzés hiánya