időjárás 20°C Apollónia 2022. július 7.
logo
A Divat-újratervezés című kötet az iparág jelenségeire koncentrál

Kimegy-e a divat a divatból?

Lengyel Emese
2022.03.20. 11:10
Kimegy-e a divat a divatból?

Hét év divattal kapcsolatos tanulmányait gyűjtötte össze Keszeg Anna Divat-újratervezés – A kortárs divat médiaműködései (Esettanulmányok) címmel, a METU Teória sorozat harmadik köteteként megjelent könyvében. Az izgalmas divatillusztrációkat is tartalmazó kötetben a divat jelenségének vizsgálatán keresztül a társadalmi folyamatok kerülnek előtérbe.

Társadalom-, kultúra- és médiakutatóként a kortárs divat jelenségét értelmezi Keszeg Anna a nemrég napvilágot látott, négy nagyobb fejezetre tagolt tanulmánykötetében. A divatkutatónak számos előítélettel kell szembenéznie a tudományos közegben, ugyanis

[...] a divat tudományos megítélése sokszor csúszik össze azokkal a hétköznapi vélekedésekkel, melyek a divathoz kapcsolódnak.

Pedig izgalmas és érdekes e részterület is: vizsgálható például a divat a kortárs világ jól látható jelentéshozó komponenseként vagy éppen a kortárs társadalmi, gazdasági, politikai folyamatoknak és tendenciáknak vizuális közvetítőjeként is. Az első fejezet a divat fogalmi rendszerét járja körül rendkívül óvatosan és logikusan építkező alfejezetek mentén, így a témában kevésbé jártas olvasók hamar a divatkutatás beavatottjaivá válhatnak.

Az Univerzumépítés a kortárs divatiparban című második fejezetben többek között az Chanel-univerzumba tekinthetünk be, majd fókuszba kerül a filmművészet és a divatművészet közötti viszonyrendszer. A mozgóképes referenciák többsége jól ismert alkotás (például az Álom luxuskivitelben, a Sissi-trilógia), de külön elemzés tárgyát képezi a közmédia csatornáin is nagy sikerrel futó, Émile Zola-adaptáció, a Hölgyek öröme című sorozat. Az utóbbiról a divat mint térrendszer megszületésének kontextusában olvashatunk: „Zola regényének adaptációja nagyon jó példája annak, hogy a vásárláspszichológia alapregénye, mely a nők kapitalista gépezet általi kizsákmányolását teoretizálta, a kortárs sorozatban hogyan válik hangsúlyosan emancipatorikus elbeszéléssé.”

Hogyan értelmezhető a közösségi dinamika a divatfogyasztásban? Van-e értelme még az amatőr–professzionális, valamint a tartalomgyártó–fogyasztó oppozíciónak? – többek között ezekre keresik a választ megannyi tárgykör áttekintésével a harmadik fejezet szövegei.

2020-ban a divatipar története legkomolyabb legitimációs válságát vészelte át. Ez a válság nem volt új keletű: a tömegmédiumok is gyakran cikkeztek arról, hogy a divatipar az első, második, ikszedik legszennyezőbb iparág [...], s e tények figyelembe vétele az elmúlt másfél évtizedben a terület szereplőinél különféle újratervezési stratégiákat idézett elő.

Ezt követően az úgynevezett „instagramolható divat” jelenségé a főszerep, amit a szórakoztatás, a fotózhatóság, a láthatóság, az újdonság és a tagelhetőség fogalmak mentén ismerhetünk meg, majd röviden betekintést kapunk az influenszerkultúra hátterébe is. 

A divat kiment a divatból

– kezdte számos előadását ezzel a mondattal az elmúlt években a kutató. És tanulmánykötetében is erről értekezik:

Ez a leegyszerűsítő és hatásvadász megfogalmazás igaz volt a nemzetközi járványügyi helyzet előtt, aktualitása ezt a fordulópontot követően még hangsúlyosabb.

De vajon milyen lesz a divat jövője? Az újratervezés forgatókönyve mennyire reális? – e problémakörhöz jutunk el Keszeg Anna jelenre fókuszáló könyvében, melyben a divat jelenségének vizsgálatán keresztül a társadalmi folyamatok kerülnek előtérbe. A tanulmányokon érződik a téma iránti erős elköteleződés, a többévnyi szakirányú kutatás. Ezenfelül a kötetben Keszeg Ágnes izgalmas divatillusztrációit is megtalálhatjuk.

Borítókép: Egy illusztráció részlete a könyvből. Keszeg Ágnes munkája (Fotó: Metropolitan.hu)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.