A hit nem gátol, hanem segít

A középkori festészet lelkülete és technikája köszön vissza Molnár János munkáin.

Zana Diána
2022. 04. 04. 6:22
Fotó: BACHPEKARYMATE
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogy Molnár János festő- és grafikusművész Passióját szemlélem, valami megfoghatatlan áhítat lesz úrrá rajtam, mintha csak egy középkori templomi miliőbe csöppentem volna, ahol még pisszenni sem merek. Nemcsak a téma, de sokkal inkább a megvalósítás módja miatt, hiszen 

a vásznakon egy olyan kor elevenedik meg, amikor a hit még megkérdőjelezhetetlenül jelen volt minden emberben, a művész pedig nem saját önkifejezése okán, hanem az emberiség javára és isteni sugallat szerint alkotott. 
Babits Psychoanalysis Christiana című lírai műve jut eszembe. A versben fellelhető analógiák persze különböző szinteken más és más értelmet nyernek, a költő viszont abból indul ki, hogy annak idején a faragók a szobor minden kis részletét kidolgozták – még azt is, amelyik a falnak fordult, s így nem volt látható –, mert ők még Istennek dolgoztak. A XIII–XIV. századból fennmaradt műveken többnyire éppen emiatt nem látunk aláírást, hiszen a középkori felfogás szerint nem az számított, hogy ki készítette, hanem hogy mit ábrázolt, a művész szerepe pedig az volt, hogy rajta keresztül megnyilvánulhasson az isteni akarat. 

A Molnár Jánoshoz hasonló kortárs művészek – kevesen vannak ugyan, de – még ma is így alkotnak: a szép, a jó és az igaz fogalmi hármasság mentén.
Ez a fajta lelki indíttatás Magyarországon az 1500-as évekig volt jelen élő módon, a török dúlást követően a tárgyi emlékek többnyire elpusztultak keresztény tartalmuk miatt. Ami azonban túlélte, az leginkább a népművészetben, valamint a felvidéki és erdélyi templomi művészetben maradt fenn, ahol nem történt konzekvens pusztítás. Molnár János évtizedek óta kutatja a magyar népművészet vonatkozó elemeit az anyaországban és külhonban egyaránt, beha­tóan foglalkozik a népi tradíció formavilágával és jelképrendszerével, mely szimbólumok alkotásaiban rendre fel is tűnnek, egyfajta sajátosan magyar többletjelentést adva a műveknek.

Jézus szenvedéstörténetének megjelenítése is tartalmaz néhány utalásszerű elemet, persze közel sem annyit, mint legújabb Szent György-sorozata. Azokon a képeken azonban, ahol a Messiást már megfeszítették, felsejlik az ősi, háromosztatú világmindenség teljessége, a Nap és a Hold, az alsó és a felső szféra, a keresztfa pedig akár az ezeket összekötő életfaként is értelmezhető.
Nem csupán a mögöttes tartalom, de a technikai megvalósítás is a régi mesterek módszerét idézi. A középkori festészeti stílusban ábrázolt alakokra pillantva rögtön feltűnik egyfajta kanonizált mozdulatlanság, beállítottság és szabályozottság. Ahogy később a művésztől megtudtam, még a színhasználat sem az alkotó szabad akaratán múlt, hiszen a középkori festészetben minden szigorú kánon szerint valósulhatott csak meg.

Mindez a művészetben a reneszánsszal kezdett változni, amikor Isten helyett fokozatosan az ember kerül a középpontba, a művész személye és gondolatai válnak fontossá. – Ez azóta is tart, és mostanra már nagyon kritikus formákat öltött. Az öntudat teljes mértékben eluralt mindent – fogalmaz a művész, aki saját elmondása szerint megpróbált visszatérni a régi szemléletmódhoz szakmai és lelki értelemben egyaránt. Mint mondja, nemcsak a saját maga jóérzésére festette a képeket, hanem a magyar nemzetnek.
Ilyenkor, húsvét előtt az lenne minden ember feladata, hogy megtisztuljon, s nemcsak fizikai értelemben vagy a környezetében, hanem leginkább belül, a lelkében. Ehhez pedig elengedhetetlenül szükség van az önvizsgálatra, amelyhez nagymértékben képes hozzájárulni a művészet, főleg, ha a témája nem más, mint az emberiségért tett legnagyobb áldozat és a megváltáshoz vezető emberi, fizikai, lelki szenvedéstörténet. 

Ahogy a művész fogalmaz, a krisztusi kálvária saját sérelmeinken segít felülemelkedni. A mindenkori hit nem az ember ellenére való és az életét nehezíti meg, hanem segíti a családban, a munkában, a társadalomban, a nemzetben, a kozmoszban való helyének megtalálását. E hit példázata a passió is, és ha ebben elmerül valaki, és elgondolkozik, akkor előrébb juthat, mert a hit nem gátol, hanem segít.

Molnár János Passió című kiállítása április 8-ig megtekinthető a Pasaréti Közösségi Házban.

Borítókép: Molnár János (Fotó: Bach Máté)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.