– A magyar képzőművészet és kultúra nemzetközi megismertetésével fonódott össze a neve. Hogyan került az operett a látókörébe, és milyen céllal hozta létre a Honthy-díjat?
– Eleni Korani: A XX. század első felében a képzőművészet, a zene, az irodalom és a színház egymásból inspirálódtak, közös alkotásokat létrehozva. Ez a kapcsolódás és a zenés színház iránti szeretet indította el bennem a támogatásnak a gondolatát. Az évek alatt állandó látogatója lettem a Budapesti Operettszínháznak, ahol nézőből támogató partnerré, majd tiszteletbeli nagykövetté váltam, különböző kezdeményezések felkarolása által. Néhány évvel ezelőtt, 2017-ben vetődött fel bennem a Honthy-díj alapítása, hiszen a színháznak addig nem volt olyan elismerése, amellyel egy-egy évad befejeztével a művészeit díjazta. Örülök, hogy sikerült a Budapesti Operettszínházzal közös értéket teremtenünk.
– Honthy Hanna az operett és a daljáték műfajának vezető énekese volt, évtizedeken át ünnepelték mint primadonnát, ám számos hozzá hasonló nagy művészről tudunk. Miért épp róla nevezték el a díjat?
– E. K.: Először a szobor mint műalkotás született meg a fejemben. Egy kompozíciót szerettem volna, amely egy női fejet mintáz, mert az operettek központi figurája a főhősnő, érte történik minden. A XXI. század az egyénről és self-brandingről szól, így nyilvánvaló volt számomra, hogy a díj elnevezése ne egy általános kifejezés legyen. A kiválóságról szóljon minden tekintetben. Honthy Hannát generációkon átívelő karrierjével még ma is közelinek érezzük, emlékszünk és felnézünk rá. Művészi érdemei megkérdőjelezhetetlenek, a magyar kultúra és az operett-történelem része. Ezért lett a Budapesti Operettszínház évaddíjának a neve Honthy-díj.
– Molnár Zoltán: Mindenképp hölgyben és előadóművészben gondolkodtunk, így a Király Ernő és Gáspár Margit által képviselt példaképek kiestek. Rökk Marika és Eggerth Márta pályája külföldön ért véget. Blaha Lujza, Pálmay Ilka, Kosáry Emmi, Petráss Sári hatalmas nevek, de film nem örökítette meg munkásságukat, így a hozzájuk kapcsolódó elismerés kevésbé felismerhető. Fedák Sári elképesztő sikereit a politika méltatlanul megtörte. Egyedül Honthy Hanna az, akinek életműve mindhalálig szóló magyar életút, több szerepkörben – szubrett, primadonna, grande dame – is kimagasló teljesítményt nyújtott. Nem mellesleg elkötelezett és szakmai megalkuvást saját magával szemben sem ismerő művész volt, aki valódi példakép ma is.