A divatról Ferdinand de Saussure óta tudjuk, hogy speciális kódokkal rendelkező nyelv, ám az öltözködés tudatos üzenetei mint a divatdiplomácia formái igazán csak az elmúlt harminc évben kezdtek terjedni. Történelmi példákat már XIV. Lajos udvarában vagy I. Szulejmánnál is találni, a divatdiplomácia első modern kori alkalmazójának pedig Jackie Kennedy Onassis tekinthető, de csak az elmúlt néhány évben kap ez az újfajta soft power eszköz egyre nagyobb hangsúlyt a művészeti és a politikai életben egyaránt.
Egyre elfogadottabb ugyanis, hogy az öltözék politikai vagy társadalmi közösségeknek közvetíthet verbális úton nem elmondható üzenetet, továbbá szolgálhat két ország barátságának, a másik fél iránti tiszteletnek megjelenítésére, illetve támogathatja a partner gazdasági céljainak megvalósítását is. Nem utolsósorban pedig speciális személyiséget adhat viselőjének, hozzájárulva annak imázscéljaihoz.
Az MDDÜ évek óta dolgozik azon, hogy Budapest és Magyarország meghatározó szerepet tölthessen be a közép-európai régióban. Kiemelt cél, hogy a hazai divat- és dizájnipar bekapcsolódhasson a nemzetközi szakmai vérkeringésbe, hosszabb távon pedig Budapest régiós központtá alakulhasson. A törekvés leglátványosabb eseménye az évente kétszer megrendezett budapesti divathét, amelyen az idén kiemelt figyelmet kapnak az ukrán tervezők.
Az augusztus 29. és szeptember 4. között tizedik alkalommal megtartott esemény kiemelt célja, hogy az ukrán tervezők a nagy nemzetközi divathetek, tehát Milánó, Párizs, London és New York előtt Budapesten kezdhessenek tárgyalni a viszonteladókkal és a forgalmazókkal tavaszi–nyári kollekcióikról.
– A divatnak kivételes ereje van az emberi jogok, a sokszínűség és a szabadság védelmében. Ma a divat emberséget és támogatást mutat – emelte ki Iryna Danylevska, a Ukrainian Fashion Week alapítója és vezérigazgatója, aki igazán hálás a BCEFW-en való kiemelt részvételért, mivel jelenleg mindössze nyolc ország divathete támogatja az ukrán tervezőket.
Az ukrán és a magyar divatügynökség évek óta működik együtt, de most először szerepelnek az ukrán tervezők kiemelt résztvevőként. Két dizájner önállóan mutatkozik be a kifutón, míg a többiek közös show-val jelentkezek majd.
– A Magyar Divat & Design Ügynökség folyamatosan törekszik a régiós tervezők támogatására, a szomszédos országok közötti kapcsolatok erősítésére. Rendkívül fontosnak tartjuk a humanitárius segítségnyújtást, így nem volt kérdés, hogy a tizedik jubileumi BCEFW alkalmával mi is szeretnénk támogatni az ukrán tervezők nemzetközi érvényesülését. Segítjük őket abban, hogy bemutatkozhassanak a nemzetközi kereskedők és az érdeklődő közönség előtt, ezáltal még több határon átívelő kapcsolatra tehessenek szert – mondta Forintos-Szűcs Anita, az MDDÜ általános vezérigazgató-helyettese.
A hasonló események és támogatási példák igen fontosak a régió kulturális kapcsolatainak erősítésében. A BCEFW minden évben a világ különböző pontjairól fogad vendégeket, ami a márkák számára lehetőséget kínál a nemzetközi közönséggel való párbeszéd kezdeményezésére és további együttműködések kialakítására.
A BCEFW-n a magyar és az ukrán dizájnereken kívül más regionális tervezők tavaszi–nyári kollekcióit is megtekintheti majd a közönség. A hét folyamán a divatbemutatók mellett számos rendezvény kíséri a show-kat, hogy mind a nézők, mind a szakmabeliek behatóan megismerhessék a közép-európai kreativitást. A hétvégi divatbemutatókat – a tavaszi divathéthez hasonlóan – a Szépművészeti Múzeum látja majd vendégül. A szervezők szerint a tavaszi siker része volt, hogy a kortárs divattervezők darabjait még emlékezetesebbé tette a világhírű festmények és képzőművészeti alkotások kontrasztja. Ezt a sikert kell megismételni augusztus–szeptember fordulóján is.
Borítókép: a februári divatbemutatón álarcban vonultak (Fotó: MTI/ Balogh Zoltán)