Mindig a kalandos élet jellemezte a művészt, akit az első év végén kirúgtak a Képzőművészeti Főiskoláról, így az iparművészeti murális szakán végzett 1965-ben, akkor még Tóth Endreként. Később – hosszú procedúrát vállalva – kivetette a h betűt a vezetéknevéből. A 60-as években őt tartották a legnagyobb ígéretnek, ám az évtized végére kiiratkozott a hagyományos festészetből, hogy az egyik első konceptuális művész legyen Magyarországon. Ennek megfelelően olyan új platformokon alkotott, mint a sürgöny, a képeslap, a póló, a film, a fényreklám, a graffiti, s a Zéró és Semmi konceptjei mail art művekben, utcai demonstrációkon, fotóperformanszokon, gépeléseken, pecsételéseken, ofszetmunkákon és művészkönyvekben hódítottak. A hetvenes évek végén elnyerte a DAAD Berliner Künstler Program elnevezésű nyugat-berlini ösztöndíjat, azonban útlevélkérelmeit egy esztendőn keresztül minduntalan elutasították, míg végül a nyugati sajtó nyomására engedett a kommunista hatalom. Miután nem tért haza, a „disszidens” művész lakását elkobozták. Ösztöndíjának lejárta után, 1980-ban költözött Kölnbe, ahol ma is él és alkot. Pont abban az időszakban telepedett le a Rajna menti városban, amikor a festészet újrafelfedezésének jegyében rendezett tárlatok uralták az európai és észak-amerikai kiállítóhelyek. Ilyen volt 1980-ban a velencei biennálé kiállítása, az Aperto, 1981-ben a londoni A New Spirit in Painting, 1982-ben a Documenta és a berlini Zeitgeist. Ezek mind a konceptuális, elanyagtalanított művészet évtizede után tapasztalható „képéhségről” tanúskodtak. Köln ekkortájt a neoexpresszionista festészet egyik legfontosabb színteréül szolgált. Tót Endre ebben az időszakban született 103 festménye és több száz rajza, pecsétmunkája tavaly került Budapestre. Az Acb Galéria ebből az anyagból mutatja be művészettörténeti különlegességnek számító válogatását. A titokban született, frissen felfedezett művek leginkább Tót Endre korai, expresszív alkotásaival mutatnak rokonságot, különösen azokkal a figuratív képekkel, amelyeket ma Hencze Tamásról és feleségéről vad ecsetvonásokkal 1966-ban készült portréfestményekből ismerhetünk. A Warum male ich? ciklus műveiben meghatározók a mozdulatok, előtérbe kerülnek az ábrázolt figurák közti kapcsolatok, a képek összhatása egyszerre drámai és ironikus, alkalmanként karikatúraszerű. A kiállítás a sorozat egyik darabjáról kapta a címét – Miért festek? –, amely önleleplező módon a nyolcvanas évek elején az ecsetet újra kézbe vevő Tót festészettel kapcsolatos dilemmájára utal.
Titkolt festmények
Tót Endre, akit az első kelet-európai konceptművésznek könyvel el a nemzetközi művészettörténet, első NSZK-ban töltött éveiről váltig állította, hogy bár testközelből élte meg az újfestészet nyolcvanas évek eleji robbanását, kimaradt abból. Pedig akkor újra festeni kezdett. A közönség most először láthatja a titokban, 1982 és 1985 között készült alkotásait. Az elfeledett képek majdnem negyven éven át várakoztak a festő kölni pincéjében.

Borítókép: Tót Endre festőművész (Forrás: Acb Galéria)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
Boldogtalan emberek történetét mutatja be az Opera
Az utcai énekesnő, Gioconda visszatér.

Nem helyettesíthető tárgyak a Műcsarnokban
Nem helyettesíthető tárgyak címmel nyílt meg a III. Képzőművészeti Nemzeti Szalon a Műcsarnokban. A hazai és határon túli magyar képzőművészet előző öt évének legfontosabb törekvéseit, alkotásait bemutató tárlat szeptember 28-ig látogatható, középpontjában ezúttal a digitalizáció és a művészet viszonya áll.

Zene, barátság, borok és ízek a Gastroblues fesztiválon
Ismét változatos, színes programkínálattal várják a rock, a blues és a jazz szerelmeseit Pakson.

Csaknem hét és fél milliárd forint összegben hirdetett meg pályázatokat a Kulturális és Innovációs Minisztérium
A négy pályázat a magyar kultúrát, a nemzeti identitást erősíti és eljut szerte a Kárpát-medencében minden magyar közösséghez.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség

Most kiderül, Zelenszkijnek a fotel vagy a tűzszünet a fontosabb

Kiadták a figyelmeztetést: ne küldj több SMS-t, különben...

Végre Trump is megszólalt az orosz bombázók ukrán megsemmisítéséről

Eddig titkolta Törőcsik Franciska, most végre megmutatta: a rajongók szóhoz sem jutottak!

Egy vérfürdő után benyújtotta lemondását az ukrán szárazföldi erők parancsnoka

Orosz válasz: ballisztikus csapás Ukrajnára

Ezek az ételek jobban károsíthatják a májadat, mint az alkohol

Döbbenetes, mit vittek el Münchenből a PSG vandál szurkolói a BL-döntő után + videó

A Fradi megkezdte a bevásárlást a magyar játékosokból – Lisztes Krisztián is hazatérhet

Ukrajna légicsapása globális kockázatokat rejt

Eldőlt, Orbán Viktor lesz 2026 után is a miniszterelnök újabb négy évre
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
Boldogtalan emberek történetét mutatja be az Opera
Az utcai énekesnő, Gioconda visszatér.

Nem helyettesíthető tárgyak a Műcsarnokban
Nem helyettesíthető tárgyak címmel nyílt meg a III. Képzőművészeti Nemzeti Szalon a Műcsarnokban. A hazai és határon túli magyar képzőművészet előző öt évének legfontosabb törekvéseit, alkotásait bemutató tárlat szeptember 28-ig látogatható, középpontjában ezúttal a digitalizáció és a művészet viszonya áll.

Zene, barátság, borok és ízek a Gastroblues fesztiválon
Ismét változatos, színes programkínálattal várják a rock, a blues és a jazz szerelmeseit Pakson.

Csaknem hét és fél milliárd forint összegben hirdetett meg pályázatokat a Kulturális és Innovációs Minisztérium
A négy pályázat a magyar kultúrát, a nemzeti identitást erősíti és eljut szerte a Kárpát-medencében minden magyar közösséghez.