Nekem a barokk bukolikus idillek a kedvenceim, de nem nézegethet az ember állandóan nimfákat és pásztorlánykákat, mert idővel maga is olyanná lesz, mint az árkádiai ligetekben kódorgó kecskék, amelyek kedvetlenül méregetik a hellén napsütésben megszáradt kórókat. Ezért aztán időről időre olyan festményeket is megbámulok, amelyek távol állnak kedvenceimtől, egyik így, másik úgy mutatja meg a nyár örömeit, szépségeit, színeit, gyönyöreit.
A minap a Virág Judit Galéria kamarakiállítását néztem végig. A szervezők magyar festők vízpartokat és napsütötte tájakat ábrázoló műveit gyűjtötték össze, hogy így emlékeztessenek bennünket arra: bizonyára valami nagyon mély és nagyon emberi vágy köt bennünket a nyárhoz. A kiállítás katalógusa így ír a tárlatról: A XIX. század realizmusát Bruck Lajos és Deák-Ébner Lajos finom naturalista művei képviselik. A magyar modernizmus és a párizsi iskola művészeitől – Kádár Béla, Kmetty János, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Csók István, Vaszary János és Derkovits Gyula – nyarat idéző alkotások kaptak helyet. A látogatók megtekinthetik Patkó Károly, valamint a Gresham-körhöz tartozó Szőnyi István és Egry József festményeit is, akiket szinte egy életen át megihletett a Dunakanyar, Zebegény és a Balaton-felvidék. A kiállításon kortárs alkotók, például Fehér László, Radák Eszter és Bodolóczki Linda legújabb művei is láthatók.Persze a nyers felsorolás semmit nem mond a falakon látható remekművekről. Semmit nem mond arról, mennyire megrázó Bene Géza 1928-as fekete-fehér tusrajza magányos csónakkal, domb mögé bújó házzal. Olyan, mintha Hemingway öreg halászának ladikja várná vissza a vén Santiagót… Nem meséli el, milyen élményeket idéz Deák-Ébner Lajos vászna a patak partján játszó gyermekekkel. Hiába maradt ránk a XIX. századból ez az aprócska kép, aki nyaralt vidéki nagymamánál, pontosan tudja, milyen élmény felfedezni a félig-meddig kiszáradt lagúnában rostokoló kopott csónakot. Aztán itt van Gadányi Jenő papírra festett olajképe. Azt az egyszerű címet adta neki: Vízparton. De aki már hunyorgott bele a napsütésbe, amikor felriadt szendergéséből a strandon, az megdöbbenve ráncolja homlokát: vajon honnan tudja Gvadányi, hogy éppen ezt látom ilyenkor?