Fókuszban az unikális kincsek

Tavasszal indult útjára a Magyar géniusz program a Petőfi 200 emlékév égisze alatt. A Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége koordinálásával megvalósuló vándorkiállítás bemutatja a Kárpát-medencei magyar örökséget, a vidéki múzeumok reprezentatív műtárgyai költöznek közös kiállítótérbe. A vándortárlat Kecskeméten nyílt meg, majd Gyulán láthatta a nagyközönség, augusztus 17-én pedig Debrecenben, a Déri Múzeumban tekinthetik meg. Szelei Mónikával, a tárlat látványtervezőjével beszélgettünk munkájukról, a vándorkiállítás hátteréről.

2022. 08. 15. 7:00
Fotó: Büki László
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A debreceni kiállítás építését már befejezték, a kurátorok munkája, a tárgyak behelyezése következik. Ugyanazt a kiállítást látjuk mindenhol?
– Ugyanazokat az installációkat visszük tovább, de nem mindenhol ugyanabban a formában jelennek meg, hiszen minden tér más. 

Hét helyszínre adaptáljuk a terveket. Mi már a következő, a győri helyszínen dolgozunk. 

Az építésvezető és az installálást végző cég vezetője már kérte azokat a dokumentumokat, amikkel elő tudnak készülni. Amint megnyílik a debreceni kiállítás, megkezdik a terepszemlét és elkezdődnek a festési munkálatok. Lineárisan egymásra épülnek a munkák. Párhuzamosan készítjük a szombathelyi, szekszárdi és egri helyszínt.

– Mennyire befolyásolja a látványtervezők munkáját az eltérő helyszín?
– A kecskeméti például különböző szobákból állt, két emeleten. Ez adta meg a fő irányt. Egy olyan egységet próbáltunk létrehozni, ami adaptálható a többi helyszínre.

 Azzal az akadállyal kellett megküzdenünk, hogy 282 négyzetméteres a legkisebb helyszín, míg a legnagyobb ötszáz négyzetméter feletti. Ez akkora különbség, hogy nem lehet átültetni teljes egészében a kiállítást. Debrecenben például az egyik szekció egy az egyben kimarad, mert nincs elég hely. A Déri Múzeumban a kupolateremből indul a kiállítás, úgy jövünk lefelé. Minden helyszínen figyelembe kell vennünk az adottságokat.

– Férjével, Zöldy Gergellyel közösen dolgoznak a vándorkiállításon. Mit takar a látványtervező munkája?
– Mindketten színházi látványtervezők vagyunk. Múzeumi munkáink között ez az első közös, de mindketten dolgoztunk már kiállításokkal. 

Megkapjuk a kurátor kollégáktól a forgatókönyvet, ami alapvetően esszenciája a kiállításnak. Benne van, milyen sorrendiséget szeretnének, milyen tárgyakat, az installálásra is vannak javaslatok. A tárgyak mérete, az állományvédelmi előírások is megtalálhatók a forgatókönyvben. 

Aztán mi is megismerjük a tárgyakat, olvasunk a történetükről, hosszas beszélgetések következnek a kurátorokkal. Mielőtt elkezdjük a munkát, virtuálisan megépítjük a kiállítóteret. Minden szekciónak külön kurátora van. Először együtt nézzük át a lehetőségeket, majd külön-külön. A kurátorokkal pontosítjuk, hogy egy-egy tárgy milyen viszonyban van a másikkal, bár ennek a kiállításnak az a sajátossága, hogy nem ez az elsődleges szempont. 

Minden tárgy egy unikális kincs, egy unikális egységet képvisel. Arra kell viszont figyelnünk, hogy mindegyiket fókuszba helyezzük. A legtöbb esetben külön vitrint kapnak.

– Nem lehet egyszerű ezt a sok különböző tárgyat elhelyezni a kiállítótérben.
– Nagyon sokrétű, színes paletta áll rendelkezésünkre. A kurátoroknak sem volt egyszerű, hogyan rendezzék ezt a hatalmas tárgyanyagot. Figyelni kellett, hogy egyik múzeum se maradjon ki, és reprezentálni tudja az adott múzeu­mot, a vidéket, Magyarországot és a virtuá­lisan megjelenő határon túli múzeumok kincseit is.

– Továbbra is dolgoznak színházban?
– Mindkettőnknek vannak színházi munkái is.

A múzeumi munka más, mint amikor egy kliphez, filmhez vagy színházi darabhoz tervezünk teret. Nagyon izgalmas, hogy itt a műtárgyak számára kellett egy miliőt megtervezni, így egészen új terepen tudjuk a krea­tivitásunkat kamatoztatni.

– Miért érdemes minden helyszínen megnézni ezt a kiállítást?
– A különböző helyszíneken más-más fókuszba helyeződnek az egyes szek­ciók. Viszont azért is érdemes megnézni, mert minden alkalommal új információk jutnak el hozzánk. Izgalmas szöveganyag tartozik a tárgyakhoz.

Borítókép: Szelei Mónika látványtervező és csapata (Fotó: Büki László)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.