Szerencsére a magyar divatszektor jó időben van jó helyen

Építi az országimázst és a divatipari vállalkozások piacszerzését is segíti a 10. Budapest Central European Fashion Week. A hazai divat- és designszektor mérföldköveiről és az augusztus 29. és szeptember 4. között tartandó eseményről Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója és Forintos-Szűcs Anita, az ügynökség általános vezérigazgató-helyettese tájékoztatta a sajtó képviselőit a hétvégi catwalk show-knak is helyet adó Szépművészeti Múzeumban.

2022. 08. 27. 7:00
Fotó: BACHPEKARYMATEQ
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Több szempontból is jubilálunk. Nemcsak a Budapest Central European Fa­shion Week (BCEFW) érkezett mérföldkőhöz, hanem a Magyar Divat & Design Ügynökség is idén nyáron ünnepli a negyedik évfordulóját – kezdte a sajtótájékoztatót Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) vezérigazgatója. Hozzátette: 

a jubileum, a fontos mérföldkövek, illetve a szakmai együttműködések még ezekben a nehéz időszakokban, kihívásokkal teli, bizonytalanságokkal övezett időkben is a stabilitást szimbolizálják. Egymás támogatására, az iparágakon belüli és az iparágak közötti összefogásra is szükség van most ebben az időszakban.

A vezérigazgatót az ügynökség indulásáról, céljairól kérdeztük. Hangsúlyozta, hogy a nemzetközi színtéren sok példa volt előttük, amikor négy évvel ezelőtt az MDDÜ megkezdte a működést.

Ez korántsem egyedi történet. Amennyiben megnézzük az olasz, a portugál vagy éppen az osztrák divatszektort, akkor látjuk, hogy mindenhol fontos szerepe van ennek az iparágnak, hiszen itt nemcsak a tervezőkről van szó. Ez egy komplett iparág, amelyben idehaza is közel százezer munkavállaló dolgozik több mint tizenkétezer cég alkalmazásában. Jellemző, hogy a divatipar szó hallatán rögtön a csillogásra gondolunk, ugyanakkor ez a téma ennél sokkal összetettebb: a munkahelyteremtő képességtől egészen a tehetséges hazai szakemberekig sok minden beletartozik. Szerencsére a magyar divatszektor jó időben van jó helyen

– mondta.
A magyar divatszektor pedig időben tud csatlakozni a nemzetközi piac­hoz is.

Azt látjuk, hogy jelenleg egy olyan átrendeződés van a piacon – akár a gyártói szektor, akár a ­technológiai újdonságok tekintetében –, amire most nagyon jó időben tudunk rácsatlakozni, hiszen lokáció szempontjából Magyarország ideális helyen van. Van gyártóbázisunk, és mivel most a nagy nemzetközi márkák épp hazahozzák Euró­pába a gyártói kapacitásukat, a mi dolgunk az, hogy erre felkészüljünk

– fogalmazott Jakab Zsófia.
Az eddigi kilenc Budapest Central European Fashion Week esemény során közel kétszáz divatbemutatót rendezett meg a MDDÜ, melyeken százharminc magyar és régiós divattervezőnek biztosított bemutatkozási lehetőséget. Az elmúlt szezonokban közel húszezer helyszíni látogatót vonzottak a központi események, emellett az érdeklődőket több mint százötven kiegészítő rendezvény várta.

Az ügynökség kiemelt célja az is, hogy a hazai divat- és designszektor szereplőit bekapcsolja a nemzetközi szakmai vérkeringésbe, mely folyamatban a divathét talán az egyik legfontosabb állomás.

 – Egy ilyen esemény, mint a BCEFW, pozicionálja az országunkat, felhívja a figyelmet arra, hogy itt is van kreatívipar. Sőt van konkrét gazdasági hatása is! Pár hete kezdődött el az értékesítési időszak, ami azt jelenti, hogy ebben az időszakban vásárolják meg az áruházak és az üzletláncok a kollekció­kat a következő szezonra. Tudatosan hoztuk meg fél évvel ezelőtt azt a döntést, hogy a budapesti eseményt mindig a nagy divathetek előtt rendezzük majd meg – magyarázta a vezérigazgató.

Az ügynökség négy alappillére a gyártás, a fejlesztés, a hazai stabilizáció elérése, illetve az oktatás-nevelés.

 Az utóbbi rendkívül lényeges a hazai divat- és designszektor hosszú távú fejlődése szempontjából. – Az év során különböző programokkal készülünk a fiatal tehetségeket megcélozva. Egyetemistáknak ötletszintű pályázati lehetőséget biztosítunk, ahol a technológia összefonódik a kreativitással, ennek keretében akár egy 15 milliós befektetésre is szert lehet tenni. Mentorprogramjaink pedig kifejezetten fiatal márkáknak, tervezőknek segítenek megismerni és eligazodni ebben az iparágban, beleértve a márkaépítés hogyanjának elsajátítását is – emelte ki Jakab Zsófia.

Az online platformokon szintén jelen van az MDDÜ és a legnagyobb eseménye, a BCEFW is. Az eseményt az utóbbi két szezonban több mint 1,5 milliós TikTok-videómegtekintés kísérte, míg az Instagramon 13,5 millióan voltak kíváncsiak a programokra.

A jubileumi rendezvény zárásaként hétvégén, két napon keresztül tizenöt magyar és két lengyel tervező mellett hét ukrán márka is divatbemutatóval mutatkozik be a Szépművészeti Múzeumban. Az idén kiemelt fontosságú az ukrán tervezők jelenléte, melynek előzményeiről Forintos-Szűcs Anita, az MDDÜ általános vezérigazgató-helyettese beszélt lapunknak:

Hét ukrán tervező lesz jelen a ­BCEFW-en, két márka önálló catwalk show-n, öt pedig kollektív show-n mutatkozik be. Az ukrán Vogue-gal már több szezon óta nagyon jó kapcsolatot ápolunk, a főszerkesztő mindig ellátogat az eseményre. Az idén huszonöt éves ukrán divathéttel is már több éve együttműködünk, volt már nálunk ukrán tervező, illetve volt arra is példa, hogy egy fiatal magyar márka mutatkozzon be Ukrajnában. Nyáron arról beszélgettünk, hogy régiós szereplőkként tudnánk-e közösen gondolkodni ezen a téren, így találtuk ki ezt az együttműködést.

A catwalk show-k mellett város­szerte majdnem harminc kísérőprogram valósul meg. A személyes részvétel mellett a bemutatók online is követhetők a BCEFW hivatalos Facebook-oldalán, valamint TikTok-csatornáján.

Az elmúlt évekhez hasonlóan az ügynökség a jegybevételből befolyt teljes összeget az Ökumenikus Segélyszervezetnek ajánlja fel.

Borítókép: Forintos-Szűcs Anita és Jakab Zsófia (Fotó: Bach Máté)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.