A jelenlévőket L. Simon László köszöntötte, majd átvette a szót Gulyás István, aki letehetetlen könyvként jellemezte a szerző művét, megemlítve, az olvasásakor hajnalban ébredt rá, hogy háromszáz oldal csak úgy elillant a szemei előtt.
A szerzőt, Hammerstein Juditot régóta érdekli az orosz történelem és a nép ellentmondásos, kettős lelkülete.
Bevezetőjében megemlítette, hogy a nyugati országok oroszrajongása már a XIX. században elkezdődött és az 1930-as években is jelen volt, noha a sztálini brutalitás és diktatúra éppen akkor ért csúcsára.
Ez a kötet nemcsak az oroszokról szól, hanem rólunk, magyarokról is, a korabeli magyar írók szemüvegén keresztül, akik utazásuk során megfigyelték az orosz világot és embereket.
Hammerstein Judit kiemelte, hogy igen meglepő módon a két magyar író, aki kiutazott 1934-ben a Szovjetunióba, Illyés Gyula és Nagy Lajos ugyanazokon a programokon vettek részt, mondhatni, ugyanazt látták, mégis két teljesen más országot festettek le visszaemlékezéseikben. A szerző a művében épp ezt az ellentmondásosságot szerette volna érzékeltetni, a hihetetlenül sokszínű, mély érzelmi és intellektuális gazdagságot (ami az orosz művészetben is markánsan jelen van), valamint a kiábrándultságot, az illúzióvesztést és természetesen a hatalom brutalitását is.

L. Simon László megemlítette, hogy őt is komoly érdeklődés vezette az orosz kultúra és művészetek irányába, ezzel együtt egyfajta berzenkedést is érez az ország sötét múltja és jelene miatt. A szovjet megszállásra utalt ezt követően, hogy mit műveltek az 1944-ben bevonuló katonák a magyar néppel. Ezt a mai napig nem tudja kitörölni az emlékezetéből. Véleménye szerint
a nagy orosz narratíva az idők során nem változott, simán hazudnak a filmjeikben, a kommunikációjukban, a lényeg, hogy kifelé mindig valamiféle idealizált képet mutassanak magukról.
A magyar írók is tulajdonképpen a Potemkin-falvak útján lettek végigvezetve látogatásuk során, tehát azt mutatták meg nekik az országból, amit láttatni szerettek volna a külfölddel. Más kérdés, hogy a valóság gyakran áthatolt a hazugság ködfátylán, például lefogyott, éhező utcagyerekek képében. Hammerstein Judit könyvét nagyszerűnek tartja a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója, mely tökéletesen érzékelteti azt a fajta kettősséget, mely Oroszországot jellemzi.