A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) mozgóképművészeti képzéseinek egyértelmű célja, hogy a képzésben részt vevő hallgatók olyan tudást kapjanak, mely a végzést követően alkalmassá teszi őket arra, hogy megállják a helyüket a filmiparban. Ez természetesen nem merül ki a szakmai támogatásban, illetve a technikai apparátus biztosításában, hiszen az egyetemen éves szinten az összes évfolyam vizsgamunkája hatvanmillió forint támogatást kapott. Mint megtudtuk, a hallgatók az első féléves munkájukra 3-500 ezer forintot költhetnek, míg az év végi vizsgafeladatuk tervezésekor már egymillió forint feletti összegből gazdálkodhatnak. Emellett az SZFE számos kiemelkedő szakmai partnerének köszönhetően a filmalkotások elkészítéséhez a legmodernebb eszközöket vehetik igénybe.
Tegnap huszonhárom, az előző szemeszterben készült vizsgafilmet vetítettek le az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az ezt megelőző sajtótájékoztatón Koltai Lajos, a Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar operatőr, rendező, érdemes művész, a 2021/2022-ben indult filmrendező-művész mesterszak osztályvezető tanára kiemelte, hogy az az igazi mesterképzés, ahol valóban oda tud menni a hallgató a mesterhez, a tanárhoz, hiszen ez a lehető legtöbb, amit ebben a tanár és filmes hallgató viszonyban meg lehet adni.
Kiemelte, hogy mérhetetlenül büszke az osztályára.
Egy év elteltével olyanok a hallgatók, ahogy én azt elképzeltem. Amikor felkértek erre a feladatra, tőlem azt kérték, hogy tanítsam magamat. Valakitől ilyet kérni rendkívül elegáns dolog. Már a szereposztásnál eldől a film sorsa
– mondta Koltai Lajos. Hozzátette, hogy egy komplex, teljes világot szeretne átadni a diákoknak, azt, ami vele is megtörtént.
Hangsúlyozta, hogy a világ legnagyobb rendezőivel és színészeivel dolgozhatott, és próbálja érzékeltetni a filmművész szakos hallgatókkal, hogy az egyik legfontosabb dolog egy mozgókép esetében valójában az, hogy a színész a rendezővel milyen kapcsolatot tud kialakítani, azaz miként viszonyulnak egymáshoz, hiszen a színész közvetíti azt, amit ő elképzelt. – Az egyik utolsó reneszánsz művészet egészen biztosan a film, mert mindenféle tudásra szükség van hozzá – vallja az operatőr-rendező.