A játékfilmes elemekkel tűzdelt dokumentumfilm középpontjában Szépvölgyi Aliz és Hajnóczy Péter író kapcsolata áll. Szépvölgyi Aliz A humánum nevében című önéletrajzi regényén keresztül mutatják be az elmeszociális intézményekben élők sorsát. Aliz maga is a hírhedt szentgotthárdi intézményben raboskodott évekig. Művelt, egyedülálló nő volt, aki nem érezte jól magát a gyárban, ahol dolgozott, sem a korban, amelyben élt. 1969-ben erős nyomásra szociális otthoni elhelyezését kérelmezte, átmeneti időre. Vállalata erre a Zalaapátiban működtetett elmeszociális otthonba utalta, ahonnan nem térhetett vissza, évekig állt kezelés alatt itt, majd Szentgotthárdon.
Szerencsére azonban ekkoriban dolgozott az intézetben az „embermentő” szakember, Kiss-Vámosi József doktor, neki és feleségének sikerült őt megmentenie. Hajnóczy Péter író 1964-ben került a Kádár-diktatúra fogdájába, mert ittas állapotban letépett egy vörös zászlót. A vele együtt raboskodó Krassó György mutatta be neki az „embermentő” orvost. A találkozás irodalomtörténeti jelentőségű, hiszen Hajnóczy így jutott el Szépvölgyi Alizhoz és a nehéz sorsú nő történetét írta meg nagy port kavart szociográfiájában, az Elkülönítőben, amely 1975-ben jelent meg a Valóság folyóiratban. Ebben a magyarországi „elmedarálót”, a tágabb értelemben vett politikai vagy kádári pszichiátria rendszerét mutatta be.
Szépvölgyi Aliz irodalmi hagyatékát Nagy Tamás, a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar egykori docense vezette be az irodalmi köztudatba. 2012 őszén Hosszúné Nyári Ildikó főnővér segítségével került Szegedre a Szépvölgyi-hagyaték az Intaházi Pszichiátria és Rehabilitációs Központ padlásáról.
Mező Gábor szakértő, forgatókönyvíró nyilatkozott lapunknak a filmről:
– Fontosnak tartjuk, hogy megmutassuk a kádári rezsim másik, alig ismert arcát, hogy kicsit árnyaljuk a „gulyáskommunizmus”, illetve a „legvidámabb barakk” narratíváját
– emelte ki a forgatókönyvíró. – A Kádár-diktatúra ugyan barakk volt, de nagyon sokaknak nemhogy vidám nem volt, hanem tragikus, fojtogató. Azoknak például, akik kicsit mások voltak, máshogy gondolkodtak vagy egyszerűen védtelenek voltak. Ilyen Szépvölgyi Aliz története is, de ezzel a filmmel nemcsak rá, hanem az elfelejtett, a történelemből gyakran „kitörölt” áldozatokra is emlékezni kívánunk. Valamint azokra a bátor alkotókra, akik megírták ezeket az ügyeket, amihez – lásd Hajnóczy Péter példáját – nem kis erő, elhivatottság, igazságszeretet és bevállalás kellett – mondta Mező Gábor.
Borítókép: jelenet a filmből (Fotó: MTVA)