– A Corvinával, a Karthagót megelőző zenekarommal, többször kísértünk énekeseket – elevenítette fel Szigeti Ferenc Máté Péterrel kötött ismeretségének históriáját. – Úgy szervezték, hogy minket, a zenekart leraktak például Karcagon a művelődési házban, és még pár zenekart itt-ott-amott, a szólisták pedig körbeutaztak az országban. Mi elkezdtünk játszani, lement néhány szám, amikor bepattant a szervező és bejelentette: „Hölgyeim és uraim, következik Koós János”. János bejött, ledobta a kottát a zongorára, és azt mondta: egyes, hármas, hetes dalok. Odaálltunk a zongora köré és leblattoltuk. Miután lekísértük, megint játszottunk pár számot, majd megint bepattant a műsorvezető. „Most pedig következik Máté Péter.” Bejött Péter, mondta, hogy kettes, hatos, nyolcas, négyes. Hát innen az ismeretség.
Az efféle haknikon túl, az ő tudásával, tehetségével, felkészültségével Nyugat-Európában nyilván többre jutott volna, mint hogy az Elmegyekből világsláger lett Sylvie Vartan előadásában.
– Máté Péter többször próbált betörni a nyugati piacra – magyarázta Csatári Bence.
– Azonban az önmenedzselés nem volt az erőssége. Azzal meg kifejezett pechje volt, hogy a pártállami rendszerben próbálkozott. Tárgyaltak egy francia kiadóval, egy bizonyos SID nevűvel. Aztán egy idő után megfeneklettek a tárgyalások. Végre az NSZK-ban készített egy felvételt egy magánlemezcégnél. Majd csak várta, várta, mikor fogják visszahívni. Sose hívták, kiderült, hogy a cég csődbe ment. Többször rossz helyen próbálkozott, és tegyük hozzá, Magyarországon sem mindig hozta meg a teljes áttörést karrierjének első tíz éve. Az első kifejezetten elsöprő erejű sikere 1973-ban következett be a Hull az elsárgult levéllel.
Szigeti Ferenc a Máté Péter In Rock lemezre készülve felkutatta a szerző összes dalát, s megállapította, hogy noha mindössze harminchét évet élt, közel kettőszáz számot komponált. A végső válogatásnál, amelyik ötven szerzeményből történt, nyilván akadtak kötelező slágerek, mint az Elmegyek vagy a Hazám.
– Van egy pikantériája a Hazámnak, mert azt Máté Péter a nyolcvanas évek elején írta – fogalmazott Szigeti Ferenc. – Amikor még dúlt a szocializmus, és az úttörők az Internacionálét énekelték. Amikor még föl sem merült, hogy valamikor rendszerváltozás lesz. Szerintem nagyon komoly bátorság meg lelkierő kellett 1982-ben megírni a Hazámat.
A zenész biztosított róla: kezdettől fogva egyértelmű volt számára a dal feldolgozása, tudniillik a mai napig élő tartalmú szerzemény.