A Máté Péter-díjas énekes-gitáros, Takáts Tamás is elmondta gondolatait:
„Hihetetlen érzés egy olyan csapatban dolgozni, mint a Mandoki Soulmates, ahol olyan emberekkel munkálkodhatok együtt, akiknek régen a lemezeit csak leesett állal hallgathattam a távoli messzeségből. Külön megtiszteltetés nemcsak koncerten játszani velük, hanem olyan albumon szerepelni, mint a Magyar képek. Én már boldog vagyok!”
Leslie végül kiemelte, hogy minek szellemében vágott bele hosszú évek után a magyar nyelvű projektbe:
Ha ennyi idő után egy magyar albumot leteszek az asztalra, akkor csak annak van létjogosultsága, ami az eddigi legjobb! Sok sikert értem el eddig, kaptam kitüntetéseket, de úgy gondolom, hogy a Magyar képek a pályafutásom legnagyobb műve lett.
A külföldi zenészek közt pedig Ian Anderson, Al Di Meola, Bobby Kimball, Richard Bona, Mike Stern, Randy Brecker, Till Brönner, John Helliwell, Bill Evans, Cory Henry, Nick Van Eede, Tony Carey, Jesse Siebenberg, Steve Bailey kivételes teljesítményét élvezhetjük 19 zeneszámon keresztül.
A Magyar Képek és a Találkozások CD-k megvásárolhatók az ország összes, hasonló CD-ket árusító boltjában és üzlethálózatán keresztül, illetve elérhetők az összes digitális platformon.
Leslie Mandoki írása az új lemezhez
Bartók Bélához kötődő első zenei emlékeim még kisfiúkoromból származnak, amikor apám hegedűn játszotta nekem Bartók Gyermekeknek című művét. Később, a konzervatóriumban intenzívebben tanulmányoztam Bartók zenéjét, és arról kezdtem el álmodozni, hogy majd a progresszív rockkal ötvözöm. A Magyar képek ötlete végül egy Greg Lake-kel és Jon Lorddal folytatott beszélgetés során született meg. A Soulmates-szel 50 Years of Rock címmel arénakoncerteket adtunk a legnagyobb német televíziós csatornának. A felállásban Peter Frampton gitározott, Jack Bruce basszusgitározott, Jon Lord Hammondon játszott, Manfred Mann szintetizátorozott, Ian Anderson énekelt és fuvolázott, Greg Lake akusztikus gitáron játszott, Bobby Kimball és Chris Thompson énekelt. Gary Brooker csatlakozott hozzánk zongorán, és Eric Burdon is velünk énekelte klasszikusait – írta Leslie Mandoki.
A színfalak mögött Mihail Gorbacsov meglátogatott minket, és arról beszélt velünk, hogy a rockzene milyen jelentős szerepet játszik a világ jobbá tételében. Az előadás próbái során Greg Lake, Jon Lord és jómagam Bartók Béla zenei érzékenységéről, az újdonság felfedezése iránti féktelen öröméről, és a különböző zenei műfajok közötti hídépítésről beszélgettünk. Bartók számára a kultúra sokszínűsége nagy gazdagságot jelentett, hiszen a művészet erejét különösen ezek a különbségek táplálják. A kettősség és a különbözőség mindig magában foglalja a szintézis lehetőségét – a kultúra és a társadalom ezen hatások plurális áramlataiból táplálkoznak.
A művész legodaadóbb vágya, hogy ezeket az összekötő szempontokat előmozdítsa, és az autentikus közösre összpontosítson. Ettől a naptól fogva rabul ejtett az a vízió, hogy létrehozzak egy Bartók Béla témáira épülő progresszív rockopuszt. A 2013-as budapesti jubileumi koncertünkön az addigra már készülő, legelső, nyers vázlatok alapján intenzívebben beszélgettünk a projektről lelki társammal, Greg Lake-kel, aki korábban már dolgozott Bartók Allegro Barbaro című kompozícióján Emerson, Lake & Palmer zenekarával. Greggel közös volt bennünk az az elképzelés, hogy Bartók Béla további darabjain dolgozzunk, és hogy a Magyar képek víziója valósággá váljon. Sajnos mindkét kedves lelki társam, Greg Lake és Jon Lord túl korán hunyt el ahhoz, hogy teljes mértékben részt vegyen ebben a zenei utazásban, de megígértem nekik, hogy végigviszem a munkát a megvalósításig.
Amikor elkezdtem lerakni a lemez alapjait, felelevenedtek a tinédzseréveim, amikor progrock jazz-fusion zenekarommal, a JAM-mel turnéztam, ahol időnként megoszthattuk a színpadot a virtuóz zongoristával, Papp Gyulával, aki – a véletlen szeszélye folytán – szintén Bartók zenéjének progresszív rock változataival kísérletezett. Miközben a lemez zenéjét készítettem, felvettem a telefont, és néhány héttel később már a Balaton felé autóztam, hogy meglátogassam Gyulát egy közös ötletelésre a zongoránál. A művészi vágyam és üzenetem ugyanaz, mint amit annak idején Bartók Béla megfogalmazott: a zenénk a szuverén emberek testvériségének eszméjét szolgálja. Művészként és szabad gondolkodóként szükségét érzem annak, hogy zenei hidakat építsünk a világban, ahol nem kívánt szakadékok keletkeztek.
Ez a Mandoki Soulmates küldetése is. Különösen olyan időkben, amikor a megosztottság kerül előtérbe, kötelességünk megtalálni és megmutatni a közös pontokat és a harmóniákat. Tizenhat éves koromban arról álmodtam, hogy progrock és a jazzrock ötvözetét játszom majd hőseimmel – Ian Andersonnal, Al Di Meolával és Jack Bruce-szal. Az alapötlet az volt, ami ma is: annak feltárása, hogyan tudnánk áthidalni a szakadékokat, és ledönteni a falakat ezzel a fajta intellektuális zenével, amelyet mindig is oly nagyon megvetettek, és amitől féltek a diktátorok: hisz ezek a szabadság és a szabadságra vágyás dallamai. Ez az album beteljesülése annak, amiről mindig is álmodtam. A forma és a tartalom gyönyörű egyensúlya, amely mélyen belemerül Magyarország zenei lelkivilágába a legnagyobb zenészekkel, kedves lelki társaimmal együtt. A zene a legnagyobb egyesítő, amire most olyan nagy szükségünk van, hogy újra és újra áthidaljuk a szakadékokat – fejtette ki írásában Leslie Mandoki.
TALÁLKOZÁSOK
1997-ben Cserháti Zsuzsa, Somló Tamás, Zorán, Demjén Ferenc és Charlie nálam jártak a starnbergi tó melletti stúdiómban. Az addig megjelent Mandoki Soulmates-albumok legismertebb dalait dolgoztuk fel gyönyörű anyanyelvünkön. Igazi zenei találkozásokat hoztunk létre az angolszász zenekarom ikonikus legendáival – a Jethro Tull fuvolistájával és énekesével, Ian Andersonnal, Jack Bruce-szal a Creamből, a Toto-srácokkal, Bobby Kimballel és Steve Lukatherrel, Chaka Khannal, David Clayton-Thomassal, a Blood, Sweat and Tears énekesével, a Brecker Brothers legendás fivéreivel, Michael és Randy Breckerrel, Al di Meolával, Mike Sternnel, és még sok további Soulmate, azaz lelki társ közreműködésével. Sejthető, hogy mikor még kissrác voltam, akkor is a zene volt az első nagy szerelem, bár eleinte festőnek, évekkel később pedig még költőnek is készültem.
Amikor azonban fiatal tinédzserkoromban világossá vált, hogy zenész leszek, komolyabban elkezdtem magamba szívni a nagy magyar szövegírók munkásságát. Bródy János – aki többször is járt nálam Münchenben a hetvenes évek végén –, Dusán, Demjén Ferenc és Horváth Attila szövegei hihetetlenül nagy hatással voltak rám a hetvenes évek közepén mint dalszerzőre. Ők voltak a kor igazi nagy magyar rockköltői. Ezeken a dalokon nőttem fel. Engem a zene hajója később messzire vitt: évtizedes zenei bolyongásokkal teltek az évek a nemzetközi zeneipar viharos óceánján Los Angelestől Londonig. A bolyongást sok-sok felejthetetlen éjszaka követte a New York-i és müncheni stúdiókban, és koncertek a világ rockszínpadain, így az angol lett számomra a zene nyelve, de a magyarság az nem egy télikabát, amit tavasszal a szekrénybe akaszt az ember, így szinte elkerülhetetlen volt, hogy egy nap az angol nyelvű dalaimat a magyar rockzene legnagyobb előadóival és szövegíróival együtt készítsem el. Így született meg az első Találkozások album 1997-ben, és most, több mint 25 évvel később hasonló indíttatásból a Magyar képek is
– írta Leslie Mandoki.
A REALISTÁK UTÓPIÁJA
Erre az albumra különösen büszke vagyok, hiszen a forma és a tartalom gyönyörű egyensúlyban van a zenében, amely mélyen belemerül Magyarország zenei lelkivilágába. Bartók zenéjét és a progresszívrock mély költői mondanivalóját ötvöztük az amerikai virtuóz jazzrockkal, az pedig külön megtiszteltetés, hogy ezt a zenét most gyönyörű anyanyelvemen, egykori gyerekkori magyar és angolszász példaképeimmel játszhatjuk együtt. A zene a legnagyobb egyesítő erő, és erre most egyre nagyobb szükségünk van, hogy újra és újra áthidaljuk a szakadékokat. Ezzel a zenével – amit a diktátorok mindig is megvetettek és féltek tőle – szerettem volna ledönteni a falakat.
Megfogadtam édesapám tanácsát, hogy éljem az álmaimat, ahelyett, hogy álmodnám az életemet. Ezért szöktem meg a kommunizmus elől, hiszen nekem a diktatúra hivatalos kultúrpolitikusai világosan megmondták, hogy sosem fogok magyar népköztársasági útlevelet kapni. Gyermekeimmel sokat beszélgettünk erről az elmúlt években, még könyvet és filmet is készítettem az olthatatlan magyar szabadságvágyról. Ebből bontakozott ki a Magyar képek album gondolata is, hiszen ez már Greg Lake (Emerson, Lake and Palmer) és Jon Lord (Deep Purple) zenésztársaim ötletei alapján régóta érlelődött bennem. Emiatt is ennek a magyarra fordítása a nagy budapesti lemezbemutató koncertünk után magától értetődő természetességgel indult útjának. Új zenei „Találkozások” a magyar ikonikus legendák és angolszász zenész barátaim között. Köszönöm Nektek, a közönségünknek, hogy osztoztok a víziónkban, és hogy kitartóan a lelkitársaim vagytok. Köszönöm, hogy dalainkkal követhetjük a napjaitokat. Számunkra ez egy óriási megtiszteltetés!
– hangsúlyozta írásában Leslie Mandoki.
Borítókép: Leslie Mandoki (Fotó: Mandoki Soulmates)