Dömötör Mihály fotográfiái egyetlen témát járnak körül, a keresztet

Egyetlen téma, a szent kereszt szerepel Dömötör Mihály Keresztparafrázisok című kiállításán. A Kolta Galéria tárlatának mindegyik felvétele más, mégis egyedi, egységes látásmód jellemzi a műveket. A fotóművésszel a megnyitón Haris László Balogh Rudolf-díjas, érdemes művész beszélgetett.

2023. 02. 25. 6:45
20230221 budapest Kolta Galéria (Semmelweis u. 4, 1052.) Dömötör Mihály: Kereszt parafrázisok fotókiállítás megnyitó havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Katkó Tamás, a Kolta Galéria művészeti vezetője üdvözölte a 130. kiállítás látogatóit, egyúttal röviden szólt a galériát fenntartó Háló Kulturális és Közösségi Központról, amely katolikus szervezet vállalása a határon túli magyarok közti közvetlen kapcsolat megteremtése.

Haris László és Dömötör Mihály a Keresztparafrázisok megnyitóján. Fotó: Havran Zoltán

Dömötör Mihály szülővárosa, Hódmezővásárhely népművészetünkben elfoglalt fontos helyét emelte ki, amit igazolnak a tulipános ládák, a kerámiák. A város képzőművészetének jeles személyiségei – Tornyai János, Endre Béla, Fejér Csaba, Erdős Péter, Kohár György – nélkül hiányos lenne a magyar művészettörténet. Ezen túl egyedülállóan gazdag a város fotótörténete. Plohn József 1902-ben lefényképezte az egykori negyvennyolcas honvédeket, beírva ezzel magát a honi fotóművészetbe. Lucien Hervé – még mint Elkán László – nyolcéves koráig Hódmezővásárhelyen élt, csakúgy, mint Eifert János. A városban járt középiskolába Nagygyörgy Sándor festő- és fotóművész, természetfotós.

 

A kereszt előtt épülő házat fotózott

Dömötör Mihály tizenkét évesen, édesapja fényképezőgépével fotografált először, amikor is megörökítette az úttörőház szomszédságában épülő emeletes házat.

Öt esztendőre rá, nagyszigeti vízőrként, unalmában a juhász csinos lányát fényképezte. Hogy megússza a katonaságot, felvételizett a mezőgazdasági főiskolára, amelynek befejezése után mégiscsak besorozták két évre. Leszerelését követően a Pick Szalámigyárban helyezkedett el termelésfejlesztési előadóként. Mindeközben vágyott rá, hogy fotográfus lehessen. Édesapja igazgatta a Tornyai János Múzeumot, amelynek fotólaborját rendszeresen használta, hogy a Zeiss Contax zsebben elférő, kicsiny gépével exponált képeit kidolgozza. Az egyikkel a KISZ Központi Bizottságának pályázatán második díjat nyert.

 

A nagy előd partnereként

Nagygyörgy Sándor nyitotta meg a Nemzeti Galéria kiállítását, ahol bemutatták Plohn József honvédportréit, amelyből negyven képet Dömötör Mihály nagyított üveglemezekről. Ekkor megmutatta a jeles természetfotósnak legjobbnak tartott harminc felvételét. Nagygyörgy Sándor kiválasztott hármat, s azt mondta: „A másik huszonhét úgy rossz, ahogy van, ha ezen a hármon még dolgozna, lehet, hogy fotográfus lesz belőle.

Cipelte Gink Károly Hasselblad gépét és nagy látószögű objektívjeit, amikor a mester Hódmezővásárhely kötetét fotózta, aki Ithaka! című könyvét úgy dedikálta segédjének, hogy

„Kívánom, lásson és láttasson”. Ez elgondolkodtatta, egyúttal biztatta Dömötör Mihályt, aki 1980-ban a Móra Ferenc Múzeum tárgyfotósa, később az ország legjobbja lett.

A tárgyfotós látásmód felfedezhető a Keresztparafrázisok képein. Mint az alkotó fogalmazott: a képnek nincsen története, mondanivalója, az nem mesél, a kép láttat.

A kiállítás április 6-ig látogatható.

Borítókép: Dömötör Mihály (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.