Mit rejt Thália szekere? Megnéztük a vándorszínjátszásról szóló kiállítást

Megnyitott a Petőfi korának színjátékoshagyományát bemutató kiállítás a Bajor Gizi Színészmúzeumban. A megjelölt korszak a nagy átalakulások időszaka volt, amikor a vándorszínjátszás fokozatosan ellehetetlenült, míg a kőszínházak egyre népszerűbbé váltak. A megnyitón Szilágyi Márton, az ELTE tanára, és Bodolay Géza, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet igazgatója szólalt fel.

2023. 04. 23. 18:30
vándorszínjátszás
Forrás: Kovács Éva
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tárlat nagy erénye, hogy az informatív, leíró dokumentumokon kívül számos eszközzel segíti a kor megértését. A vándorszínészet szó hallatán joggal gondolhatunk az ekhós szekérre. A kiállításon nem csak rajzot vagy miniatűr utánzatot láthatunk. A színészmúzeum egyik termét egy életnagyságú szekér uralja, amely az adott kort idéző jelmezekkel várja a látogatókat. Ezenkívül korabeli szokások szerint készített díszletet és különféle zajkeltő színpadtechnikai eszközöket is megtekinthetünk, utóbbit akár ki is lehet próbálni – ezek persze replikák.

vándorszínjátszás
Szilágyi Márton a vándorszínjátszás helyzetéről és Petőfi teátrális alakjáról mesélt a megnyitón (Fotó: Kovács Éva)

Kőszínházak már az 1700-as évek végétől léteztek, ám sokáig egyiknek sem volt állandó társulata. A 150-200 évvel ezelőtti Budapest színházépületeinek makettjei segítik elképzelni azokat a kőszínházakat, amelyek az évek során sajnos egy kivétellel (az egykori karmelita kolostorként ismert Budai Várszínház, Buda első színházépülete) mind megsemmisültek átépítések vagy éppen tűzvész miatt. Ugyanakkor számos eredeti kiállítási tárgy is megtekinthető. Ilyen például Laborfalvi Róza és Prielle Kornélia főkötője, hajtincse, vagy éppen Egressy Gábor nyakkendője, pénzeszacskója. Az egykori társulatok mindennapjaiba is betekintést nyerhetünk egy színházi jegyzőkönyvön keresztül. A dolgozók bepanaszolhatták egymást olyan vétségek miatt, amelyek ellenkeztek a viselkedési előírásokkal. Jellemzően az ügyelőknek gyűlt meg a bajuk a késő vagy egymással perlekedő színészekkel. A vitákat a társulat saját bizottsága vizsgálta ki, amelynek bíráit a mindenkori társulat tagjai adták. Láthatók még százötven éves dagerrotípiák, metszetek, a kor dokumentumain túl pedig olyan előadás-felvételeket is megtekinthetünk, amelyek segítéségével Petőfi drámájának színpadi adaptációival, illetve Shakespeare fordításaival is megismerkedhetünk.

A megnyitón Szilágyi Márton irodalomtörténész, az ELTE tanára, a korszak szakértőjeként számos olyan gondolatot osztott meg, amelyek egy önálló tárlatvezetésen is megállták volna helyüket. – A 18. század végén és a 19. század elején a színház a magyar kultúrában egészen sajátos szerepet töltött be. A művésszé válás szándéka megelőzhette az igazi tetteket. Ha Petőfi életrajzára gondolunk, akkor felmerülhet az a részlet, amikor Petőfi Sándor még diákéveit tölti a Pápai Református Kollégiumban, ahol két jó barátja volt: Orlai Petrics Soma, aki Petőfi unokatestvére, és Jókai Mór. Mind a hárman művészek akartak lenni. Orlai Petrics Soma, a későbbi jeles festő író szeretett volna lenni, Jókai Mór festői pályáról álmodott, Petőfi pedig színészként képzelte el magát. Mind a hárman meg voltak győződve arról, hogy ez lesz hivatásuk.

A kiállításra terelve a szót, jogosan következik az a kérdés, hogy a 19. századi magyar színészet állapotát és környezetét megmutató kiállítás miért épülhet éppen Petőfi köré. A költő egy korszakváltásnak a tanúja és résztvevője. Tehát akkor, amikor a korabeli színjátszás vizuális megjelenítésére vállalkozik valaki, pontosan ezt a korszakváltást van lehetősége bemutatni. Az a kérdés, hogy a vándorszínészet világából miképpen alakult ki az állandó színházépülettel rendelkező stabil társulatok rendszere, s hogyan rendeződik e köré a vándorszínészet megmaradó része?

– elmélkedett Szilágyi Márton.

– Mira Jánossal, a kiállítás tervezőjével pont negyven éve, még főiskolásként dolgoztunk együtt először. Akkor még el sem tudtunk képzelni olyan díszletet, amihez nem kellenek színészek. Most pedig itt vagyunk, ezen a kiállításon, ami a Madách 200 című tárlathoz hasonlóan színházi, ám egészen máshogyan, mint egy színpadi díszlet – osztotta meg gondolatait Bodolay Géza, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet (OSZMI) igazgatója, aki azt a műhelytitkot is megosztotta a látogatókkal, hogy a kiállításnak rendhagyó módon nincs kurátora. 

Az OSZMI munkatársai közül mintegy tíz ember dolgozott azon, hogy az eddig kevésbé feldolgozott korszakról szóló bemutató megvalósuljon.

A helyszínből adódóan a kiállítás viszonylag kicsi, de annál több érdekes részletet tartalmaz. Ha valaki több időt szeretne eltölteni a Bajor Gizi Színészmúzeumban, annak érdemes lehet az időszaki tárlat mellett az állandó kiállítást is megnéznie. Ezenkívül másik két programmal várják az érdeklődőket a közeljövőben. Április 26-án 15  múzeumi teadélután lesz Temesvári Bence csellóművész és Homor Zsuzsanna zongoraművész kamarakoncertjével, amit a százötven éve született Beöthy László előtti tisztelgésként felolvasószínház követ. Május 19-én 19 órától pedig esti villasétára invitálják a látogatókat, amelynek segítségével Bajor Gizi életébe lehet betekintést nyerni egykori otthonának felfedezésével. Jó darabig ez lesz az utolsó ilyen séta. Ezt a dátumot az is különlegessé teszi, hogy a művésznő ezen a napon született 1893-ban, azaz százharminc éve.

Programok, rekordok, riportok a Kultúrnemzet színházi olimpiai gyűjtőoldalán! Kattintson IDE
 

Borítókép: Megnyílt a vándorszínjátszásról és a korai kőszínházakról szóló kiállítás (Fotó: Kovács Éva)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.