– Hogyan képzeljük el az idei velencei biennálén bemutatott terv épület-tér-hang-fény együttesét, a Reziduumot? Hiszen a Néprajzi Múzeum épülete jelképes kapu, a Liget Budapest projekt egyik jellegzetes eleme is egyben.
– Amikor beadtam a pályázatot, olyan vállalásnak tekintettem ezt, amellyel egy hiteles építészeti gondolatot mutathatunk meg. Korábban szerepeltem már a biennálén 2010-ben, a Borderline Architecture című projekttel, amelyben a rajz és a gondolat kapcsán főképp a rajz volt a középpontban. Akkor az érdekelt, hogy a társadalmi lét iránt fogékony művészek hogyan hívják életre a gondolataikat, a semmiből születő varázslatot kerestem. Ebből írtam a doktori dolgozatomat is, azaz az intuitivitásból.
Az élet úgy hozta, hogy az elmúlt tizenöt év gondolatmezejéből a legerősebb megvalósult és épületformává vált. A gondolattól a valóságig futó ívet tudom most megmutatni.

− Milyen módon jutott el az épületornamentika a zenei formákig?
– Az építés ideje alatt sok szakmabeli megtekintette a Néprajzi Múzeumot, nagyon tetszett Z. Halmágyi Judit építésznek és Mátrai Péter építész-zeneszerzőnek is. Z. Halmágyi Judit annyira ráhangolódott a homlokzati ornamentika rezgésére és a gondolatiságára, hogy megjegyezte: ez az épület meg is tudna szólalni. Beszélgettünk együtt erről, majd eltelt néhány hónap, én pedig egyre biztosabb voltam benne, hogy a társművészetek is érzik, hogy az architektúra mire képes. Megkerestem hát Juditékat az ötlettel, hogy pályázzunk az Összhangzattannal. Ami még a hanggá alakított ornamentikát illeti, amikor Mátrai Péter megnézte a homlokzatot, alkotó emberként inspirációt nyert belőle. Azt a vizuális kódrendszert, amelyben már én is absztraháltam a világ népeinek nyomhagyó üzeneteit és beleolvasztottam a homlokzatba őket, hogy az ide érkező tudattalanul olvassa le – ezeket írta Péter még tovább, folytatva az én térben megállított munkámat: ebből született egyfajta totemszerű, kortárs hangszer. Mátrai Péter alkotása egy harangszerű tárgy, ami lábakon áll, és többféle módon lehet megszólaltatni: ha nagyon gyorsan pörgetjük, fehérzajként funkcionál, de ha lassan, akkor a homlokzat üzen nekünk a hangokon keresztül. Mindehhez a fénytechnika Haász Ferenc munkáját dicséri.