– Biztosan százezer látogató fölött zárunk majd – szögezte le Baán László, a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) főigazgatója a Gulácsy Lajos-kiállítás sajtóbejárását megelőzően.

A főigazgató megjegyezte, hogy Gulácsy az egyik legkedveltebb magyar festő a közönség körében, de a műgyűjtőknek szintén nagy kedvence, így számos magángyűjteményben megtalálhatók az alkotásai.
– Ilyen átfogó kiállítást még nem rendeztek az életművéből – jelentette ki Baán László, aki hozzáfűzte: 1922-ben rendeztek hasonló tárlatot, amelyre kihozták a kórházból.
Eztán a művész még tíz évig élt az elmegyógyintézet falai közt.
– Művészete, halála után mind magasabbra értékelődött – fogalmazott a főigazgató, majd elárulta: a Covid miatt egy esztendőt késett jelen kiállítás, így vált lehetővé, hogy megvalósítsák a százéves tervet, miszerint a másik magányos géniusz, Csontváry életművével együtt – aki szintén a legkedveltebb magyar képzőművészek egyike – mutassák be Gulácsy munkáit.
A Plesznivy Edit, Bellák Gábor kurátorok jegyezte tárlat izgalmas installációkkal, tartalmas szekciószövegekkel, továbbá az egyes műalkotások melletti információkkal segíti a látogatókat.
– Gulácsyhoz mindenki viszonyul valamilyen módon – mondta Plesznivy Edit, és elmondta: ahogy hírét vették a készülő tárlatnak, minden ismerősének felcsillant a szeme.
Az MNG állandó, XX. századi kiállításán természetesen megtalálhatók a mester remekművei, amelyek jelen tárlaton a főművek sorában szerepelnek.
A kurátortól megtudhattuk, hogy laza kronológia mentén alakították ki a festmények sorrendjét, szem előtt tartva az életmű stiláris változásait, tematikus csomópontokat alakítottak ki, tizenöt szekcióra osztva a műalkotásokat. A művek mellett a tárlókban megszemlélhető, magángyűjteményekben, az Országos Széchényi Könyvtárban őrzött dokumentumok mélyítik az érdeklődők ismereteit.

Bellák Gábor szólt az újdonságokról, amelyek a korábbi kiállításokról hiányoztak.
Utolsó műve, a Rococo concerto, amit a mester saját kezűleg darabolt háromfelé Padovában. A három részből kettő maradt fent, Az ópiumszívó álma és a Rózsalovag.
E két festmény összehasonlítását mindeddig nem végezték el, ezt nyáron az Országos Restaurátori Központban megtették.