A panelbeszélgetés résztvevői Bart Dániel, a hazai Főzdefeszt egyik elindítója és a sörkultúra egyik szakírója, Németh Antal, a Monyo Brewin tulajdonos-sörfőzőmestere és Barkó Gábor Ágoston OSB, szerzetes-tanár voltak. Az eseményt az MCC részéről Erdei Krisztián kommunikációs igazgató moderálta.

Nagyon sok hit és tévhit forog közszájon a magyarság elmúlt ezeréves sörfogyasztási szokásairól, és ez a sokféle nézet, tudás és végső soron véleménykülönbség jól körvonalazódott az előadók hozzászólásai mentén is. Bart Dániel rámutatott, hogy
a magyarság és általában a sztyeppei népek ismerték a sört, sőt, szemben a borkultúrával, amely a letelepedett népesség sajátja, a sörkészítés, különösen annak archaikus technológiái, mint a bózakészítés – amely a kunok esetében a XV. századig dokumentálhatóan fennmaradt a Kárpát-medencében – egy vándorló népesség esetében is alkalmazható technológia volt.
Ha kiterjesztjük a sör fogalmát a középkori alkoholos italok esetében mindenre, ami nem bor, akkor pedig tudnunk kell, hogy a méhser – amely kapcsán hadd ajánljam Marton Szabolcsnak a Szegedi Tudományegyetemen egy évtizede megvédett doktori disszertációját – volt az az ital, amelyet a honfoglalás után betelepülő eleink az itt élő szlávoktól tanultak meg, és különösen Erdélyben a XV–XVI. századig az egyik legelőkelőbb sörtípusok voltak a mézalapú italok.
A magyarság esetében ugyanakkor van egy másik fontos szempont a boros vagy sörös nemzet megítélésekor. A forrásaink nagyrészt borról szólnak, ezt fogyasztotta az elit, miközben sörről alig esik szó. Bart Dániel szerint ez egy fordított logika mentén értelmezhető, azaz ha a magyar források sokat írnak a borfogyasztásról az épp arra mutat rá, hogy ez volt a különleges, míg a sörfogyasztás volt a mindennapos. Ezutóbbit erősítette meg Barkó Gábor Ágoston atya is, aki felidézte családi, gyermekkori emlékeit arról, hogy ő is olyan vidékről származik, ahol
a háztáji sörfőzés egészen a XX. század végéig a falusi kultúrával együtt létező hagyomány volt, amelynek gyökereit a Pannonhalmi Apátság oklevelei már az 1086-os évektől datálják, hiszen ekkoriban egyes falvak jobbágyainak sörben kellett a tizedet a szerzetesek részére befizetniük, a háztáji sörfőzés pedig így kontinuumban van a honfoglalás kora és napjaink között.
A XIX. századi sörfőzési technológiák megújulása révén némi polémia alakult ki a beszélgető partnerek között. Németh Antal rámutatott, hogy Dreher Antal révén, amennyiben őt magyar sörfőzőnek tekintjük, a modern világ első meghatározó sörtípusa a bécsi ászok (1839) volt. Ezzel szemben Bart Dániel felidézte, hogy Anton Dreher a bécsi ászokot még Bécsben a család schwechati sörfőzdéjében alkotta meg. Abban ugyanakkor egyetértettek a felek, hogy ezen sörtípus megalkotásához kellett az a nyugati, brit technológia, különösen a malátázás terén, amelyet Dreher a müncheni Gabriel Sedlmayrral közösen hozott be angliai utazásukról.
Hogy világosan lássunk, érdemes az olvasó figyelmébe ajánlanom, hogy több „Dreher Antal” is követte egymást a történelemben, és talán ez az oka a zavarnak, ami a sörtörténelemben betöltött szerepét illeti. A Schwechati Sörfőzdét az ifjabb Franz Anton Dreher vásárolta meg 1796-ban, majd az ő fia volt Anton Dreher, aki eltanulta a britektől a kíméletes, füstmentes malátázást és megalkotta az akkoriban világos sörnek számító bécsi ászokot. Ő volt az is, aki Pest-Budára terjeszkedett leányvállalata révén, de már fia, Dreher Antal lett az, aki a budapesti sörgyártást felvirágoztatta a XIX. század második felében, és végül tőle vette át fia, Dreher Jenő az akkorra sok budapesti sörfőzdéből (Dreher–Haggenmacher–Első Magyar Részvényserfőzde Rt.) egyesült cég vezetését a két világháború között. A XIX. századi sörforradalom, amely a nagyüzemek forradalma ugyanakkor együttmozgott a szállítás fejlődésének (vasút, gőzhajó), az üvegkészítés fejlődésének (palack- és üvegpohárgyártás) és a sörfőzési technológiák, mint mesterséges hűtés, pasztőrözés stb. feltalálásával.
Nagyon izgalmas kitekintést adott ugyanakkor az egykori magyar sör kapcsán Barkó Gábor Ágoston atya is, aki felidézte, hogy Horthy Miklós emlékirataiban olvasta, hogy amikor haditengerészként világkörüli úton volt még a dualizmus idején, Indiában találkozott oda exportált budapesti Szent István sörrel. Ez önmagában is rámutat arra, amiről korábban Bart Dániel és Németh Antal is beszélt, hogy a XIX. században Budapest valóban fontos szereplője volt a világ söriparának, az pedig külön érdekesség, hogy míg eddig a Dreher sörfőzdéről esett szó, addig a Szent István sör annak a Kőbányai Polgári Serfőző Rt.-nek volt a zászlóshajója, amely az államosításkor nevét adta az új Kőbányai Sörgyár Nemzeti Vállalatnak, és amely ma Dreher Zrt.-ként ismert.