2070-et mutatnak a (digitális) naptárak. A Föld társadalmai jórészt átalakultak: immár együtt, egymás mellett élnek bennük az emberek és a mesterséges intelligencia (a továbbiakban: MI) vezérelte robotok. Csakhogy egy egymillió emberéletet követelő atomrobbanás következtében az Amerikai Egyesült Államok és a nyugati világ harcra kel a főleg Új-Ázsiában jelen lévő robotok ellen.

Joshua, az amerikai hadsereg őrmestere kettős feladatot kap: semmisítse meg a robotok legújabb, minden addiginál hatékonyabb fegyverét, az úgynevezett Alfa O-t, továbbá kutassa fel és ölje meg az MI ellenállásának kulcsfiguráját, a zseniális és ügyesen rejtőzködő tervezőt, az Alkotót.
Az őrmester – egy katonai különítmény tagjaként – tehát Új-Ázsiába repül, ahol meglepetés várja:
Alfa O nem más, mint egy kislány (pontosabban egy MI vezérelte robot, egy emberlányt formázó testben). A parancs szerint ki kellene iktatnia, ám neki más tervei vannak vele. Meggyőződése ugyanis, hogy Alfa – akit Alfie-ként kezd emlegetni – elvezetheti őt eltűnt feleségéhez…
Az Alkotó tehát úgy indul, mint egy katonai küldetés története, hogy aztán átcsapjon egy izgalmas macska-egér harc történetébe, hogy a végére újabb jellemzővel egészítse ki az eddigieket: Az Alkotó összességében az identitásválasztás története is.
A film ugyanis érzékletesen ábrázolja, hogy a nem túl távoli jövőben milyen mély és áthidalhatatlannak tűnő szakadék húzódik az emberek és a robotok (végső soron az MI) között. E megosztottság olyan éles, hogy kiemelten fontos tényezővé vált, hogy egy adott személy a szakadék melyik oldalán áll, ott hogyan tekint önmagára, és mit gondol a másik oldalon lévőkről.

Az Alkotó e problematikába ágyazva olyan dilemmákat boncolgat, mint hogy hol húzódik a határ az ember és a gép, a természetes és a mesterséges, az értelem és az értelmetlenség között.
Végső kérdései pedig így összegezhetők: ki a valódi ellenség? Mit jelent embernek és emberinek lenni?
E vonulat kapcsán olyan filmek juthatnak eszünkbe, mint a Terminátor 1–2.
A Gareth Edwards (a Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet, valamint a 2014-es Godzilla rendezője) és Chris Weitz (Az arany iránytű, Egy fiúról) által írott forgatókönyv remek tempóban vezeti végig a nézőt a cselekményen, egyaránt ügyelve a karakterrajzra és a világábrázolásra, továbbá az érzelmek és az akciók megfelelő arányára.
A Joshuát játszó John David Washington (aki a Tenet főszerepét játszotta néhány évvel ezelőtt, és akinek volt kitől örökölnie a tehetségét, ugyanis Denzel Washington fia) jó munkát végez: remekül alakítja a súlyos veszteséget szenvedett, ezért elsősorban az érzéseit követő katonát. Az Alfie-t alakító kislány, az elsőfilmes Madeleine Yuna Voyles frissességet visz a filmbe, a fontos mellékszerepben feltűnő Ken Watanabe (Eredet, Levelek Ivo Jimáról, Az utolsó szamuráj) ugyanakkor méltóságot.