Abban, hogy a nyugati világ intenzív figyelemmel és erős érzelmi azonosulással követte a magyarok szabadságért és függetlenségért vívott küzdelmét, majd a forradalom leverésének következményeit, és hogy azután sikeres volt a mintegy 200 000 magyar menekült nyugati országokba történő befogadása, vitathatatlanul nagy szerepe volt a tömegtájékoztatásnak.
A nyugati képes magazinok 1956-os sajtófotói és képriportjai közül kétségtelenül az amerikai Life magazin képei váltak a legismertebbekké, és fejtették ki a legszélesebb körű hatást szerte a világon.
A képeket a cseh származású fotóriporter, John Sadovy készítette.
John Sadovy Budapesten
A magyar forradalom kitörése az egész világot váratlanul érte, az ország egyik napról a másikra a világsajtó figyelmének központjába került. A magyar vonatkozású képriportok iránti érdeklődést fokozta, hogy az október utolsó napjaiban tömegesen a helyszínre érkező tudósítóknak, köztük fotóriportereknek és operatőröknek – becslések szerint a számuk 150 körül mozgott – évek óta először nyílt arra lehetőségük, hogy a vasfüggöny mögött lévő, a hidegháború miatt elzárt országba bejussanak és objektív tudósítást készítsenek.
Köztük volt John Sadovy, aki 1925. október 29-én született egy kelet-csehszlovákiai faluban, Pisekben.
Már fiatalkorában fotográfus szeretett volna lenni, az első gépét – egy SIDA fényképezőgépet – postán rendelte Németországból, majd autodidakta módon tanult meg fényképezni. 1939-ben a brit parancsnokság alatt lévő egyik lengyel hadosztályhoz csatlakozott, ahol fotográfusként dolgozott az olasz fronton.
A háború után Angliában maradt, először a Picture Postban jelentek meg képei 1951-ben, ettől kezdve rendszeresen kapott munkát különböző lapoktól (Paris Match, Time, Vogue).
1955-ben már a Life magazinnak dolgozott szabadúszóként, majd egy évvel később, a magyarországi forradalom kitörésekor a magazin őt küldte Budapestre.
Az ekkor már brit állampolgárságú, de éppen Franciaországban élő Sadovy még nem volt különösebben ismert Amerikában. A Life szerkesztője, Timothy Foote akart mindenáron vele dolgozni, mert őt találta a legalkalmasabbnak a bonyolult feladatra. Az egyik fő érv hadifotósi tapasztalata mellett az volt, hogy Sadovy a Life fotósaival ellentétben több nyelven beszélt. A cseh, lengyel és angol mellett tudott németül, és egy kicsit értett oroszul is. Foote 1955-ben dolgozott együtt a fotóssal Marokkóban, a Life-nak készítettek egy anyagot. Már ekkor bebizonyosodott, hogy az egyébként szelíd és szerény Sadovy a legveszélyesebb helyzetekben sem veszíti el hidegvérét, és kitűnő képeket készít.