Porsche–Lada-házasság címmel 1989-ben közölt először bemutatót az Autó-Motor a szovjet gyártó legújabb modelljéről, a VAZ–2110-ről. Erős túlzásnak is tűnhet a címben megfogalmazott állítás, de volt némi alapja, hiszen az egyik prototípus Stuttgarttól 30 kilométerre, Weissach menetdinamikai tesztpályáján rótta köreit akár 180 km/h-s sebességgel. Bizony, jó pénzért a Porsche mérnökcsapata volt a Lada segítségére, méghozzá nem először, hiszen a Samara nevű előd kifejlesztésénél, illetve szériaáretté csiszolásánál még több részletre, köztük a motorra is kiterjedt az együttműködés.

(Fotó: Autó-Motor archív)
Mindezekkel együtt a 2110-es teljes egészében orosz konstrukció volt, a lekerekített és nyugatias formatervéért Valerij Szermuskin dizájncsapata volt felelős, és úgy számoltak, hogy 1991-ben megindulhat a sorozatgyártás, nyugdíjazva az elavult műszaki alapokra épülő kocka Ladákat. Igen ám, de időközben összeomlott a szocializmus (és maga a Szovjetunió is), az orosz járműipar pedig hirtelen a kapitalizmusban, a szabad versenyben és a jelcini fura viszonyok között találta magát, így az új modellnél még belpiacra való bevezetés is négy évet késett.

(Fotó: VAZ)
Mire pedig hozzánk elért, nyoma sem volt már a Merkúrnak, a Hungarolada volt az importőr és az első híradás után tíz évvel, 1999-ben végre megszülethetett ez első teszt az Autó-Motorban, amit alább olvashatnak. A modell további történetéről még annyit, hogy idővel 16 szelepes motorral is forgalmazták, a lépcsőshátú (110) mellett pedig a ferdehátú (112) és a Samaránál oly sokat hiányolt kombi (111) is megjelent a kínálatban. Ezekből már nem lett nálunk népautó a helyi gyártású, sokkal megbízhatóbb Suzuki Swiftek és Opel Astrák mellett.

(Fotó: VAZ)
Időgép: első teszten a Lada 110
Már nagyon vártuk a találkozást a legújabb Ladával. Türelmetlenségünket részben a szakmai kíváncsiság – vajon hová jutott és merre tart az orosz autógyártás? – részben pedig az indokolta, hogy a 2110-esként elhíresült újdonság már évek óta látható volt a külföldi kiállításokon, sőt, 1997-ben a Budapesti Autószalonon is megfordult. Most végre megtörtént a randevú, ami miközben lehetőséget adott némi nosztalgiázásra, kellemes meglepetést is okozott. Tetszett, hogy az orosz mérnökök újító kedve nem hagyott alább, így egy sor ötletes kellékkel látták el az autót.



























Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!