A Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány kiadásában, a Kertész Imre Intézet gondozásában megjelent kötet kapcsán Ács Margit Kossuth-díjas író, műkritikus, Soltész Márton, a Kertész Imre Intézet irodalomtörténésze, a kötet szerkesztője, valamint Radics Péter, a Petőfi Irodalmi Múzeum, Digitális Irodalmi Akadémia vezetője osztották meg gondolataikat egyebek mellett a megjelent kiadvány jelentőségéről, valamint a szerző életművében elfoglalt helyéről. A kötetben a Sorstalanság megírásával párhuzamosan vezetett műhelyfeljegyzések mellett számos, korábban még nem publikált novella-, kisregény- és színműterv olvasható. A kiadványt olvasva nemcsak a Sorstalanság megszületését eredményező alkotófolyamatot ismerhetjük meg, de a szerző aktuális olvasmányélményeiről is tájékozódhatunk, sőt bepillantást nyerhetünk az alkotás közbeni lelkiállapotába is.

Az Őri-Kovács Anna moderátor által vezetett könyvbemutatón Soltész Márton egyebek mellett azt is kiemelte, hogy aki ezt a kötetet a kezébe veszi, látni fogja, hogy mennyire tudatos elvek alapján alkotta meg Kertész Imre a Sorstalanságot. Ács Margit is megerősítette ezt a gondolatot. Mint mondta, a megjelenéstől kezdve sokan bírálták a Sorstalanságot, mondván, hogy a történetet elbeszélője egy tizenöt éves gyermekhez képest részben túlságosan naiv, másrészt viszont túlságosan bonyolultan fogalmaz. – Találtam olyan részt a naplóban, ami azt igazolja, hogy ezzel kapcsolatban végtelenül tudatos volt Kertész Imre eljárása – állította Ács Margit. Alá is támasztotta kijelentését egy idézettel, amelyben Kertész Imre kifejti, hogy mik az előnyei és a hátrányai a tudatosan választott látószögnek és a saját maga által is fátyolosnak, vázlatosnak, ugyanakkor ritmikusnak titulált előadásmódnak.
„Egy: megszabadít engem az állandóan fenyegető lapos elmélkedések és zavaros magyarázatok veszélyétől. Kettő: nem szükséges bajlódnom a fölösleges leírásokkal, környezet- és társadalomrajzzal, a tisztelt olvasó lassú és nehézkes bevezetésével abba a világba, amelyet végül is ábrázolni akarok. Három: minden meg van engedve, ami a logikát hirdeti. Négy: a gyermeki infantilis szemléletben magában gyökereznek a lehetőségek, hogy kifejezzem, a világon nem egyéb történik, mint az, hogy természetesnek fogadunk el egy képtelenséget, ami maga az élet”.