A Concerto Budapest karácsonyi ajándéka

Vannak ajándékok, amelyeket nem a polcunkon vagy a szekrényünkben, hanem az emlékeinkben és a lelkünkben őrzünk. Ezek közé tartozik az a katartikus élmény is, amelyet a Concerto Budapest december 22-én délelőtt és este megtartott karácsonyi koncertjei nyújtottak a közönség számára. A Zeneakadémia Nagytermében a romantika korának kiemelkedő zeneszerzője, Csajkovszkij varázslatos hangulatú dallamai csendültek fel Keller András vezényletével, az együttes virtuóz zenészeinek, illetve Baráti Kristóf Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas hegedűművésznek páratlanul erős érzelmi töltetű előadásában.

2023. 12. 23. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már kezdetektől érezhetően magával ragadta a közönséget az a szavakkal nehezen leírható szenvedély és kifejezőerő, amellyel a zeneművek megszólaltak. Az első részben Baráti Kristóf közreműködésével a hegedű kapott főszerepet két egymáshoz kötődő zenemű előadásában. Elsőként a Souvenir d’un lieu cher című szerzemény részeként népszerűvé vált, eredetileg azonban a zeneszerző D-dúr hegedűversenyének lassú tételeként megszületett Meditáció hangzott el.

Majd felcsendült maga a „nagy mű”, a zeneirodalom egyik legnehezebb hegedűversenye is Baráti Kristóf bravúros és szenvedélyes szólójátékával, amelyre hasonlóképp felelgetett a zenekar. Az orosz népzenét és a nyugati versenyműveket remek harmóniában ötvöző, három tételből álló szerzemény egyik érdekessége, hogy a középső, lassú, vallomásszerű része az első és a harmadik gyors tétel D-dúr hangnemével szemben g-mollban csendül fel az érzelmek széles palettáját közvetítve. Az esti koncerten mindezt megkoronázta egy zenei imádság jellegű ráadás szám, az első rész zárásaként Baráti Kristóf Johann Sebastian Bach C-dúr szonáta No. 3 művével is megajándékozta a közönséget.

 

A Concerto Budapest karácsonyi koncertjét Keller András zeneigazgató vezényelte (Fotó: Zeneakadémia/Felvégi Andrea)

A hangverseny második részében Csajkovszkij két másik közkedvelt, a mai napig legtöbbször színpadra kerülő műve kelt életre. A szerző első balettje, A hattyúk tava és a karácsonyhoz szinte elválaszthatatlanul hozzátartozó A diótörő ezúttal egy-egy szvit formájában idézte meg az orosz tél, az ünnepek, a hóesés és a kandallóban ropogó tűz mesésen romantikus hangulatát. A hattyúk tavából egyebek mellett a Keringő, a Hattyúk tánca, a Csárdás, magyar tánc és a Finálé hangzottak el, míg A diótörőből a Kis nyitányt, az indulót, a Cukortündér táncát, a Trepakot, az Arab táncot, a Kínai táncot, A mirlitonok táncát és a Virágkeringőt hallhatta a nagyérdemű. A lágy, lírai és a felkavaróan drámai hangvételű részletek egyaránt erőteljes hatással szólaltak meg az együttes zeneigazgatója, Keller András vezényletével. A zenészek érzékletesen és rendkívül jól érezhetően, átélhetően közvetítették egyebek mellett a könnyed, játékos, örömteli boldogságot és a mindenen eluralkodó fájdalmat. A közönség szűnni nem akaró vastapsának köszönhetően ráadásként Csajkovszkij utolsó balettjének, A diótörőnek két további részlete is felcsendült.

A délelőtti koncert végén a zenekart kétszer is visszatapsolta a közönség (Fotó: Concerto Budapest)

Az esti koncertet a Concerto Budapest online felületein – honlapján, Facebook-oldalán és YouTube-csatornáján – december 22-én 19.35-től azok is megtekinthették, akiknek nem volt lehetőségük részt venni a Zeneakadémián megrendezett hangversenyeken.

 

Borítókép: Baráti Kristóf, Keller András és a Concerto Budapest együttes (Fotó: Tukács Orsolya)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.