A dívaság korokon átívelő szerepváltozásai

Jövő májusban érkezik a Dívák & Ikonok című tárlat a Magyar Zene Házába, amely a dívák rendkívüli erejét és kreativitását mutatja be Ingrid Bergman, Edith Piaf, Maria Callas, Whitney Houston, Madonna, Beyoncé, Rihanna és még sok más meghatározó előadóművész személyes történetén, valamint eredeti fellépőruháin, jelmezein keresztül. Ehhez a tárlathoz kapcsolódik a december 20-tól a Zene Háza előcsarnokában megtekinthető, Díva-tranzit című installáció, amelyről az egyik alkotóval, Szűcs Edit jelmeztervezővel beszélgettünk.

2023. 12. 21. 19:00
Díva-tranzit
a20231220 Budapest Zene Háza Szűcs Edit és Árvai György Díva-tranzit Fotó: Mirkó István Magyar Nemzet Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nagyszabású kiállítást a világ legnagyobb iparművészet- és designmúzeuma, a londoni Victoria and Albert Múzeum rendezte. Az eredeti helyszínen 2024 áprilisában zár a tárlat, majd utazókiállításként először a Zene Házában lesz látható 2024 májusától. A V&A Díva tárlat a nagy dívák történetébe ad betekintést az operavilág nagyjaitól és némafilmsztároktól kezdve a mozivászon hírességein át napjaink világsztárjaiig, Szűcs Edit és Árvai György installációja pedig egy művészi reakció erre a tárlatra.

Díva-tranzit
Szűcs Edit és Árvai György, a Díva-tranzit installáció alkotói (Fotó: Mirkó István)

– Körülbelül egy hónappal ezelőtt kerestek meg az ötlettel, hogy van-e kedvem reagálni a Dívák & Ikonok kiállításra. A párommal, Árvai György látványtervezővel a színházhoz és az előadóművészethez közel álló vizuális emberek vagyunk, így nagyon izgalmasnak találtuk a témát – fogalmazott lapunknak Szűcs Edit. A jelmeztervező elmondta, hogy mindenképp egy stilizált vizuális reakciót szerettek volna adni a tárlatra, hiszen egy minimum 150 névből álló listát kaptak, amelyre egyesével reagálni szinte lehetetlen lett volna. Hozzátette: a tárlat természetesen kiegészül történelmi jelentőségű magyar dívákkal is, úgymint Jászai Mari vagy Blaha Lujza.

– Női ruhákat látunk sorjában, egymás mellett, melyek egyszerű vállfákon függenek a fejünk felett. A ruhák becsomagolva várják következő viselőiket, illetve emléket állítanak az előzőeknek. A legbelsőbb rétegek lenyomatait szerettük volna megjeleníteni, olyan, mintha egy alsóneműtárlatot látnánk, ahol az élet gyűrődései hagynak lenyomatot – mutatott rá Szűcs Edit. Az öltözékek közelről finom különbségeket mutatnak formájukban és anyagaik minőségében, távolabbról viszont már egységet sugallnak.

20231220__MI_055
Kotta a ruhán (Fotó: Mirkó István)

A női ruhák még jól látható, ugyanakkor elérhetetlen magasságban, áttetsző ruhavédő zsákokba vannak csomagolva. Arra a kérdésre, hogy milyen üzenetet hordoz a magasság, másrészt, hogy milyen jelentései lehetnek az áttetsző ruhazsákoknak, Szűcs Edit azt mondta: 

Az, hogy az installáció fel van emelve, a fejünk fölött van, elérhetetlen, de mégis látszik a magasságban, mind-mind igaz a dívákra. Ez tehát tekinthető a dívafogalom szimbolikus, vizuális átiratának.

Másrészt egy közönségforgalmi térről van szó, ahol az átjárást biztosítani kell, így praktikus is, hogy a magasban alakították ki az installációt. A jelmeztervező elmondta azt is, hogy a ruhákon található raktári jelzőcímkék egykori, mostani, esetleg jövőbeli nőket, dívákat jelölnek nevekkel, évszámokkal és egyéb információkkal. Vagyis 

ezeket a ruhákat korábban már felvette valaki, most pedig becsomagolva várják, hogy esetleg más is viselje őket, más szerepben, más helyzetben, egészen másképp, mint korábban. Ebben az értelemben tehát az installáció egyszerre tárja elénk a múltat, a jelent és a jövőt is.

Azzal kapcsolatban, hogy mennyiben formálják a dívák populáris kultúránkat, Szűcs Edit azt mondta, hogy 

egy-egy ikon születése nagyon nagy hatással van nemcsak a divatra, de az általános gondolkodásra is. 

– Pszichológiai és társadalomformáló ereje is van, persze lehet vitatkozni, hogy ez mennyire pozitív vagy káros a közösségre. Mint mondta, mindenképpen érdemes ezeket a hatásokat megvizsgálni, illetve rátekinteni a ma még élő dívákra.

Díva-tranzit
Díva-tranzit a Magyar Zene Háza előcsarnokában (Fotó: Mirkó István)

Felmerül a kérdés, hogy milyen információkat árul el a viselőjéről, hogy önmagában tekinthető-e információhordozónak egy-egy ruha. Ezzel kapcsolatban a jelmeztervező elmondta, hogy a májusban nyíló tárlat erre mindenképp rámutat majd, hiszen ikonikus tárgyakat, ruhákat vonultat fel, az installációval azonban nem ez volt a cél, inkább egy finom stilizáció, ami pici különbségeket, gyűrődéseket mutat, kottákat idéz meg, de nem köthető ténylegesen egy-egy előadóhoz.

Borítókép: A Díva-tranzit című installáció a Magyar Zene Házában (Fotó: Mirkó István)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.