– A Harmónia Jazzműhely évnyitó koncertjén húsz éven keresztül mindig édesapja, Szakcsi Lakatos Béla játszott, az ő emlékének szentelik az idei alkalmat, amelyen ön és testvére külön-külön formálják a maguk szájízére ezt a hatalmas zenei örökséget. Mi fog ebből megmutatkozni?

– Egyrészt egy ilyen koncerten csak foszlányait lehet bemutatni e hatalmas örökségnek, másrészről édesapánk mindig úgy nevelt engem és a testvéremet, Róbertet is, hogy a saját utunkon haladjunk. Természetesen óriási hatással volt ránk, de sosem szólt bele abba, hogy mit játsszunk, nem erőltetett ránk semmit. Ez egy kicsit megkönnyíti a dolgunkat, megkönnyítette régen is. Nyilván elhangzanak majd olyan darabok az est folyamán, amelyek egyértelműen utalnak rá és az örökségére, ez akarva-akaratlanul megmutatkozik, hiszen egy része itt él bennünk.
– Repertoár, technika, akár stílus tekintetében melyikük közelít jobban az édesapjukhoz?
– Nem tudom, mások vagyunk. Robi egy teljesen másfelé tartó zongorista, mint én, ő például kiválóan játszik klasszikus zenét, amit apám is nagyon szeretett. Én egy egészen más úton haladok, de hogy melyikünk közelít jobban hozzá, nem tudnám megmondani. Döntse el ezt a hallgató inkább.
– Egyszer úgy fogalmazott, hogy nagyon fontosnak tartja a tradíciókat, hiszen ha egy produkción nem érezzük, miből táplálkozik, akkor elveszíti a jellegét. És hogy a jazzben is úgy kellene lennie, mint a klasszikus zenében, amely elképzelhetetlen Mozart, Beethoven vagy Bach nélkül. Érzi, hallja, ha egy jazzprodukció „gyökértelen”?
– Igen, ez az első másodpercben kiderül. Nemcsak Magyarországon van így, hanem világtendencia ma, hogy kicsit összekutyulják a műfajokat, zenei világokat. Persze, ez sem új keletű, New Orleansban ez már megtörtént a jazz születésekor, amikor is különböző nációk zenéi találkoztak egymással. Nem az a baj, hogy ezzel próbálkoznak, hanem hogy az értékek kezdenek elveszni. A tradíciókat teljesen félreteszik és úgy próbálnak valami újat csinálni.
A jazz arra hivatkozik, hogy nagyon szabad és mindent befogad. Az én meglátásom szerint olykor már túlzásba is esik… Nem kellene mindent beengedni.
Visszatérve, gondoljunk csak bele, mi lenne, ha azt mondanák egy klasszikuszenésznek, hogy január elsejétől nem játszunk Bachot meg Mozartot. Ez elképzelhetetlen. Valahogy így van ez a jazzben is: vannak olyan örök dolgok, amelyeket ha elveszünk belőle, akkor az már nem jazz.