Beszélgetések és hallgatások

Minden emberi kapcsolat tud bonyolult lenni, de talán ez hatványozottan igaz az apák és fiúk viszonyára. Porkoláb Gyöngyi Apamondta című podcastsorozatát alapul véve Lackfi János író-költő készített egyfelvonásos drámát, melyet Őze Áron rendezésében mutattak be június 15-én a budapesti MOM Kulturális Központban. Marton Róbertet apaként, Csiby Gergelyt fiúként láthattuk a generációs felnövéstörténetében.

Medveles
Csiby Gergely (fiú) és Marton Róbert (apa). Fotó: Kovács Milán/Alle Management
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon is felnőtt egy olyan férfigeneráció, amelynek nem tanították meg azt, miként fejezze ki örömét, bánatát, hogyan dicsérjen, dorgáljon vagy éppen hogyan mondja el és mutassa ki, hogy szeret. A mintát a hozott és a szerzett traumákkal együtt továbbörökítik gyermekeiknek mindaddig, amíg fel nem ismerik, mily felszabadító érzés, ha megvan az eszköztárad és kellő érzelmi intelligenciád ahhoz, hogy megértsd és megértesd másokkal az érzéseidet. A Lackfi János-dráma alapján készült előadás jelenetről jelenetre mutatja meg egy apa és egy fiú kapcsolatát, annak minden fájdalmával együtt. 

Ahogy haladunk előre a történetben, telnek az évek és nézőként egyre inkább megismerjük a szereplőket, kibontakoznak a sorsok, és a színpadon elhangzó, olykor keserédes mondatokon keresztül pedig reflektálhatunk akár a saját életünkre is. Mert az előadás egyik legnagyobb erénye, hogy reflexivitásra készteti a nézőt, belső munkát ad az érzésekkel és a színpadon megjelenített kapcsolati mintázattal.

 

Medveles
Jelenet a Medvelesből. Fotó: Kovács Milán/Alle Management

Például ismerhetjük azt a szülői attitűdöt, amikor a gyermek döntését a jövőjével kapcsolatosan nem képes elfogadni. S bár időről időre úgy tesz mintha minden rendben lenne, igazából csak elfojtja érzéseit, a saját igazát. Ezáltal eltávolodik rokonától, és sebeit évtizedek csendjében hordozza. De a feszültséggel valamikor és valamilyen formában foglalkoznia kell, hiszen az érzéseket büntetlenül elfojtani nem lehet. Ám nemcsak az apáknak okoz fejtörést a fiúgyermek viselkedése, hanem a gyermeknek is az atyai habitus. 

Valójában – és részben ettől működik az előadás – sok-sok megválaszolatlan kérdéssel találkozhatunk a színpadon is: az apa és a fiú kimondott szavai elfogynak, a nézői kérdések és az apa és a fiú ki nem mondott kérdései gyűlnek. A hallgatásnak súlya van.

Külön figyelmet érdemel a Kovács Yvett Alida által tervezett díszlet- és jelmezvilág, ami nagyon jól megérezte, hogy az előadásban, a szövegkönyvben, a rendezésben és dramaturgiában rejlő és felsejlő humort, valamint keserűséget a maga nyerseségében kell hagyni hatni: a díszlet két pad és egy asztal, amely jelenetről jelenetre egy-egy helyszínné alakul – esküvő vagy éppen egy brüsszeli park –, de ötletes megoldás a jelmezek esete, melyek egy-egy fogasként funkcionáló életfán lógnak, majd lassacskán kerülnek le a földre, szimbolizálva az idő múlását, az elmúlást.

A Medveles nem könnyű előadás: pontos, őszinte, de ami a legfőbb, célja van velünk, a nézőkkel. 

A rendező, Őze Áron kiváló érzékkel választotta ki szereplőit. A színészek, Marton Róbert és Csiby Gergely otthonosan mozognak együtt a színpadon, a játékban egymás társai – értik és érzik a téma fontosságát. Értő játék az övék, s ezáltal bontják le a tabukat, és egyben mutatják, az apa-fiú kapcsolatokról, a történeteinkről kell és lehet beszélni – akár így. A színház pedig meg tudja teremteni az esélyt a beszélgetésekre, a párbeszédre. Ezzel pedig esélyünk lehet arra, hogy megváltoztassuk a generációról generációra átörökített mintákat.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.