– A nagybányai remekművek magángyűjteményekből című tárlatból meghatározó vándorkiállítást sikerült létrehozni az elmúlt években. Ez azt mutatja, a múzeumi vezetők és a közönség részéről is van egy igény, hogy lássák a magyar művészet elfeledett szeletét.
Pacsay-Tomassich Orsolya: – Mi is pontosan ezt látjuk, hogy nemcsak igény van rá, de a harmadik kiállítás megnyitása után azt is elmondhatjuk, egyre nagyobb az érdeklődés a Nagybányai festőiskola lángjának újraélesztése iránt. Az alapítvány kulturális küldetését megvalósítani hivatott Közép-európai Örökség Program felkarolja a Nagybányai iskola hagyatékát és szellemiségét, valamint a Kárpát-medence egyéb fontos történelmi helyszíneinek kulturális értékeit. Hiszen ezek a kulturális értékek voltak, amelyek időtálló természetük okán máig az adott helyi közösség és Magyarország számára is értékkel bírnak. Fontos feladatunk, hogy ezeket az értékeket felkutassuk, megőrzésüket támogassuk, a hazai közönségben tudatosítsuk és a nemzetközi közösséggel pedig megismertessük őket. Munkánk központi eleme az örökségvédelem, az értékmentés és a megóvás és tovább gondozás révén az értékteremtés. Ennek egyik jelentős állomása a magyar művészet elfeledett szeletének bemutatása a szabadkai kiállítással.
Eleni Korani: – A művészet összekovácsoló erejére kitűnő példa a magángyűjteményekben fellelhető festmények bemutatója. Hamar híre ment a nagybányai Megyei Művészeti Múzeumban, majd a marosvásárhelyi Várgalériában rendezett kiállításoknak. Óriási érdeklődés követte mindkét tálatot, s minden helyen azt a kérdést tették fel nekem a látogatók, hogy melyik város lesz a következő állomás. Szabadka városától tavaly érkezett a felkérés. Különösen jelentős hogy a Vajdaságban még nem szerepelt a modern magyar festészetet bemutató tárlat.

– A nagybányai remekművek magángyűjteményekből sorozat egyik különlegessége, hogy az adott városhoz igazítják a kiállítási anyagot. Hogy alakult ez Szabadkán?
E. K.: – Kurátorként mindig olyan koncepció kialakítására törekedtem, ahol nemcsak a képek művészettörténeti kapcsolódása a lényeg, hanem az adott helyszín. Marosvásárhelyen fontos volt megtalálni a kapcsolatot a város szellemiséghez és a tájhoz, valamint kulcsfontosságú volt melyik művészhez kötődnek a vásárhelyi lakosok. Ez Szabadkán sem volt másképp. A legismertebb vajdasági nagybányai alkotó, Pechán Jószef, akinek sikerült öt jelentős művét most a közönségnek bemutatni.
A városi múzeum gyűjteményében – ellentétben Nagybányával és Marosvásárhellyel – alig található a nagybányai vagy tágabb értelemben a modern magyar festészet mestereinek alkotásai.
Azt tapasztalom, hogy a helyiekben van igény arra, hogy megismerjék a saját régiójuk művészetét. Öröm volt látni, hogy a kiállítási anyag iránt a fiatal generáció szintén érdeklődik, figyelemmel kísérik a saját kulturális örökségüket. A megnyitóra és az előadásokra is szép számban ellátogattak.
Kurátorként nagyon érdekes tapasztalat, hogy három különböző kiállítói térben, három különböző adottság mentén hogyan látjuk újra és újra ezeket a festményeket. Például Szabadkán egy szecessziós épület falai között dolgoztam, de egy nagyon friss, modern belső térben, olyan volt, mintha egy nyugat-európai múzeumi tér lenne. Mint tudjuk, Szabadka volt az a város, ahol érdekes módon megfért egymás mellett a konzervatív ízlésvilág, tehát historikus épületeket építettek a századfordulón, és a modern stílus is.
– Említette, hogy 16 új, összesen 35 festmény látható most Szabadkán. Milyen párbeszédben állnak egymással kiállítássorozat korábbi állomásain látható képekkel?