– Június 15-én mutatják be a Medveles című színházi előadást a MOM Kulturális Központban, a produkcióban rendezőként vett részt. Miképpen jött a projekt ötlete, amely Porkoláb Gyöngyit produkciós vezetőt dicséri? Hogyan lett Apamondta.hu-s beszélgetésekből inspirálódva Lackfi János által jegyzett dráma?
– A Medveles egy kuriózum, már ami a témafeldolgozást illeti. Mind ha lányról, mind pedig ha fiúról beszélünk, az apakapcsolatok izgalmasok – természetesen az anyakapcsolatok is. Porkoláb Gyöngyi generációs mintákat bemutató beszélgetéseiből sok felgyűlt, és ekkor született meg benne az ötlet: mi lenne, ha ez az anyag színházi előadás formájában szintén testet öltene. A feladathoz jó érzékkel találta meg Lackfi János író-költőt, aki a sok történetből merítve írta meg drámáját, amely összesen hat jelenetből áll, és magával a szöveg születésével irodalmi értéket kaptak az Apamondta.hu anyagai. Engem ezt követően keresett meg Porkoláb Gyöngyi – egy kis segítséggel, mert ismerjük egymást Jánossal, hiszen rendeztem már több darabját is és jóban vagyunk.

– Tehát tudta, hogy miképpen kell foglalkozni egy Lackfi János-szöveggel.
– Tudtam, igen. Ismertem a stílusát, amit nagyon szeretek. A személyiségét szintén nagyon szeretem – amikor legelőször találkoztunk, rögtön közös nevezőn voltunk, mintha régi ismerősök lennénk. Az első darab, amit rendeztem tőle, az Az öreg pokróc című moralitás játék volt, tavaly nyáron pedig a Milyenek a magyarok? című kétkötetes könyvéből rendeztem előadást a Zsámbéki Nyári Színházban. Utóbbi egy koncertszínházi előadás, amelyben a dalszövegek terebélyes mennyiségben jelen voltak. Azért is ezt a műfajt képzeltem el rendezőként, mert a dalszövegek sziporkázóak, humorosak – a zenét Bori Tamással szereztettük. És akkor a Medveles… Feltételezem, hogy Porkoláb Gyöngyinek a darab megrendezésére Lackfi János ajánlott. Porkoláb Gyöngyiről már hallottam korábban, ismertem az ő kulturális menedzseri tevékenységét, és szerintem ő is halott rólam. 2023 őszén találkoztunk, amikor is elmondta az ötletét, mesélt a podcastsorozatáról, és arról a szövegről, amelyet Lackfi János megírt. A találkozóra elhozta a drámát, amelyben hatalmas fantáziát láttam. És itt jön egy magánéleti szál. Édesapám Őze Lajos, illetve van egy bátyám, Őze Gábor, akivel jó testvérek vagyunk. Az apakérdés egy sarkalatos pontja az életemnek: 14 éves voltam, amikor édesapám meghalt, a bátyám meg 15 múlott – egy nagyon érzékeny korban ért bennünket a tragédia, amely által sok minden kimaradt az életemből, ami az apaság kérdését illeti. Hiányérzet maradt és hiányérzet teremtődött meg. Nem volt egyszerű gyerekkorunk, hiszen nyolcévesen elváltak a szüleink, és Őze Lajossal a vasárnapi apukázás nem létezett. Rendszertelenül volt jelen az életünkben a válásból és a hivatásából kifolyólag. Lényeges magánéleti szál továbbá, és amelyben megérintett a darab, hogy apám 49 éves volt, amikor meghalt. Most 53 éves vagyok. Amikor 49 éves lettem, naponta jutott eszembe apám, abból a szempontból, hogy ő ennyit élt, neki ennyi adatot. Megdöbbentő volt megélni úgy a 49. évemet, hogy naponta szembesültem ezzel a gondolattal. Már a lemez B oldala szól nekem, de azt az évet fordulópontnak tekintem. A Medveles pedig elért és elkapott, de valójában az apakérdés mindig valahogy kerülgetett. Az évek során több darabot rendeztem, ahol az apa-fiú kapcsolat, viszony és viszonyrendszer, annak a szépségei, hiányai és árnyai, kommunikációi és kapcsolatrendszerei jelen voltak. A dráma megismerését követően azonnal mondtam Porkoláb Gyöngyinek, hogy szívesen megrendezem. Jellemzően, amikor olvasok egy darabot, azonnal hallom és látom a szereplőket, akikkel el tudnám képzelni – ez most sem volt másképp.