Azt hiszi, hogy a nagybátyja saját hitvesének akarja a lányt

Elrajzolt figurák, nyelvi lelemények, múlhatatlanul érvényes zsánerek, zajos-tartalmas ripacséria és egy szorongató érzés: csak el ne tűnjön az, ami fontos. Bemutatták ifj. Vidnyánszky Attila új Liliomfi-rendezését a Vígszínházban, mely újabb bizonyítéka annak, hogy a tehetséges teátrista és alkotócsapata továbbra is „ellenállhatatlan szenvedélyt érez a színészethez”.

2024. 09. 25. 5:20
HZ1_6214
Keresztes Tamás Liliomfiként Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem tíz éve, hogy az ifj. Vidnyánszky Attila, Vecsei H. Miklós és Kovács Adrián vezette Sztalker Csoport színpadra állította Szigligeti Ede klasszikusát, a Liliomfit a Budaörsi Latinovits Színházban. A darabbal – amelyben a diploma előtt álló színészhallgatók azt üzenték: „Hagyjanak minket játszani!” – óriási sikert arattak. Az alkotótrió most újra elővette a magyar drámairodalom egyik legtöbbet játszott vígjátékát, és ezúttal már érettebb hanggal, a színházcsinálás esszenciájának újrafogalmazásával vitték színpadra a művet a Vígszínházban. 

HZ1_6229
Szilágyi Csenge, Gál Réka Ágota és Rudolf Péter (Fotó: Havran Zoltán)

– Van a generációmban egy szorongás. A Liliomfi az egyetemi éveink végén ugyanebből a szorongásból fogalmazott. Ma a humorában komolyságot látok, a játéknak tétje van, félelem és fájdalom kavarog bennünk, hogy nehogy eltűnjön, ami fontos – fogalmazott ifj. Vidnyánszky Attila az új rendezésével kapcsolatban. 

A nyugtalanító bizonytalanság érzése végig érezhető, keserédes fájdalom kúszik a darab mélyrétegeibe, mely a remekül működtetett, kacagtató helyzetkomikumokban ugyanúgy tetten érhető, mint a szereplők olykor a képregények világát idéző gesztusaiban vagy a darabban közreműködő Csángálló zenekar édes-bús muzsikájában.

Érdekes, mennyire átütő és jelentéses tud lenni egy színielőadásban az élő zenekari megszólalás. Közös zenei kódjainkat előhívva egy-egy jelenet nyomatékot, sajátos színezetet kaphat, így ez mindenképp értékes rendezői döntés volt. 

HZ1_6198
Rudolf Péter és Ötvös András (Fotó: Havran Zoltán)

A cselszövésekre épülő történet alaphelyzete a félreértés, amely több szinten is megjelenik a darabban, középpontjában pedig egy szerelmi bonyodalom áll. A megözvegyült Szilvai professzornak (Rudolf Péter) az a terve, hogy unokaöccsét és titokban nevelt gyámleányát, Mariskát (Gál Réka Ágota) összeházasítja. A fiú (Keresztes Tamás) közben a professzor tudta nélkül Liliomfi néven vándorszínésznek áll, és meghódítja Mariska szívét. A professzor ellenzi a házasságot, tudtán kívül éppen attól a férfitől félti a lányt, akihez egyébként feleségül szeretné adni. Liliomfi pedig azt hiszi, hogy a nagybátyja saját hitvesének akarja Mariskát. Egy másik reménytelennek látszó szerelem – Gyurinak (Gyöngyösi Zoltán), a szegény pincérnek és Erzsinek (Varga-Járó Sára), a gazdag fogadós, Kányai (Hegedűs D. Géza) lányának – története összefonódik Liliomfi és Mariska sorsával.

HZ1_5886
(Fotó: Havran Zoltán)

A harsány humorú szereplők a különleges, egymásba fordított szobákat idéző, fehér antikolt fából épített díszletben egyensúlyoznak. A klasszikus bohózatok jól bevált formulái érvényesülnek, azaz a komikus helyzetek olyan szituációkból adódnak, amelyekben egyes szereplők vagy másnak adják ki magukat, vagy önhibájukon kívül tévesztik össze őket másokkal. Liliomfi és Szellemfi (Ötvös András) látványos és humoros helyzetkomikumai mellett a jellemkomikumot olyan karakterek képviselik, mint a vénkisasszony nevelőnő, Kamilla (Szilágyi Csenge), a Bundesliga-frizurás ifj. Schwartz (Zoltán Áron) vagy a zseniálisan meg- és túlrajzolt fogadótulajdonos, Kányai. 

A túlhabzó humor és az ahhoz társuló széles, kigyakorolt gesztusok, hadarások – még ha világos is az alkotói intenció – esetenként soknak hatnak, ember legyen a talpán, aki végig tudja követni a színészek „darálását”. Ezzel együtt öröm nézni, hogy a színművészek milyen könnyedén töltik meg élettel ezeket az éles kontúrú karaktereket. 

A tartalmas alapanyag izgalmas rendezői megoldásokkal párosul: meglepő belépők a nézőtéren, fagerenda-letépés, fonaldobás az emeleti páholyhoz, villanykörte-kicsavarás vagy épp lángososztás az előadás szünetében. 

HZ1_6050
Gál Réka Ágota és Szilágyi Csenge (Fotó: Havran Zoltán)

A kreatív alkotói energiák találkozásának eredményeképp egy sodró lendületű előadás született, amelyben három különböző generáció dolgozik egy csapatként a színpadon, és tesz hitet a színház és a színjátszás múlhatatlan ereje mellett. Könnyen lehet, hogy ifj. Vidnyánszky második Liliomfi-rendezése is telt házakat hoz majd, s ha hihetünk a fiatal alkotónak, nem utoljára nyúlt Szigligeti Ede komédiájához. A teátristafantázia kimeríthetetlen.

A Liliomfi szeptember 21-től látható a Vígszínházban. 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.