Női alkotók a Ludwig Múzeumban

Első alkalommal mutat be kizárólag női alkotók műveiből álló kétrészes válogatást gyűjteményéből az alapításának 35. évfordulóját ünneplő Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum. A Női kvóta 01. kiállítás elsősorban a női szerepekkel, a nők művészeti (ön)reprezentációjával foglalkozik, és január 12-ig látogatható. A második részben, amely január 24-én nyílik, a nők által választott műfajokat, témákat, illetve a nők művészeti teljesítményét és eredményeit mutatják be az elmúlt fél évszázadban, a múzeumban őrzött műveiken keresztül.

2024. 10. 25. 9:00
nő
Ladik Katalin Csernik Attila fotóin passzív szereplőként van jelen. Fotó: Reprodukció: Rosta József
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt több mint öt évtizedben a női alkotók által készített munkákban tetten érhető, milyen sztereotípiákkal és hátrányos megkülönböztetéssel küzdöttek – és küzdenek ma is – a nők nemcsak a művészetben, de az élet minden területén. A Ludwig Múzeum kiállításának első részében bemutatott alkotások a női testet, a női szerepeket, illetve a nő művészek helyzetét érintő kérdésekre mutatnak rá különféle eszközökkel és műfajokban. 

nő
A női szerepekkel, a nők művészeti (ön)reprezentációjával foglalkozik a tárlat. Fotó: Szabó Zsófia

Női kvóta 01.

 

A fogadófalon látható, férfiak által készített aktokkal azt demonstrálják, hogy a művészetben miként jelent meg a női test a férfitekinteten keresztül. A nő szerepe itt a modellé, a múzsáé vagy a szeretőé, a női test a szexuális vágy és a művészeti aktus tárgya. Ennek ellenpontjaként áll Nagy Kriszta (Tereskova) Kortárs festőművész vagyok (1998) című műve, amely nemcsak a fogyasztói társadalom nőképének, de egyben a nők művészetben betöltött passzív szerepének, tárgyiasításának is a kritikája.

A gazdag kiállítás néhány alkotóját tudjuk írásunkban megemlíteni.

A hagyományosan férfiak által uralt intézményrendszerben a hetvenes években nehezen találtak utat az olyan alkotók, mint Drozdik Orshi, aki a hazai feminista kritika legfontosabb képviselőjévé vált. A medikai Vénusz – mely a művész testéről vett minta nyomán készült – a medikai tekintetnek kiszolgáltatott női testet példázza. 

Kele Judit radikális lépésével, mellyel önmagát helyezi a műtárgy szerepébe, nemcsak a kelet-európai nő művész helyzetére, de a nő és a női test értékére is rákérdez, mint ahogy a lengyel Natalia LL is kritika tárgyává teszi a fogyasztói társadalom szexista nőképét.

Ladik Katalin a vajdasági avantgárd csoport, a Bosch+Bosch egyetlen nő tagjaként Csernik Attila fotóin passzív szereplőként van jelen, míg saját műveiben a költészet médiumát kiterjesztve, a pantomim eszközeit is felhasználva, aktívan lép fel. Üveglapra nyomott arcát eltorzítva, deformálva nem a külsőt, hanem a belső ént próbálja megjeleníteni.

A szexista nőideál végletes ellentéte Ujj Zsuzsi performer és előadóművész nyolcvanas években készült fekete-fehér önarcképsorozata, ahol az elhagyott és szerelmes nő egészen a csontig lecsupaszítja testét-lelkét. Veszely Bea művében pedig a művészettörténet híres nőábrázolásait, illetve ezek színes fotóreprodukcióit sajátítja ki. Hersko Judit Boszorkányüldözés-sorozatában ugyancsak a művészettörténetből vett, XVII–XVIII. századi metszeteket dolgoz fel.

Valamennyi alkotásban megjelenik az a sajátos nézőpont és érzékenység, amellyel a női alkotók fordulnak témájuk felé, saját tapasztalataikat, vágyaikat és érzéseiket jelenítve meg a műveken keresztül.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.