A legjobb barátnőm arra kért, segítsek neki meghalni, ezt válaszoltam neki, miután átgondoltam a dolgot

Pedro Almodóvar új filmjében Ingrid (Julianne Moore) halálosan fél a haláltól, olyannyira, hogy könyvet is ír róla. Irracionális téboly, ami kiveszi az ember kezéből az irányítást, amit eredendő vágyunkkal szemben nem vagyunk képesek uralni. Kénye-kedve szerint sétál ki-be az életünkbe, hogy végül hozzánk is bekopogjon.

2024. 12. 09. 5:50
Velencében fődíjat kapott az eutanáziáról szóló Szomszéd szoba
Velencében fődíjat kapott az eutanáziáról szóló Szomszéd szoba Forrás: TMDb
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ingridhez is bekopog a halál, csak épp nem úgy, ahogy számított volna rá, ezért is lepi meg régi barátnőjének, Marthának (Tilda Swinton) a kérése, aki gyógyíthatatlan betegséggel küzd. A korábban haditudósítóként dolgozó (tehát rengeteg halált látott) nő arra kéri Ingridet, hogy legyen ott vele a szomszéd szobában, amikor beveszi a dark weben beszerzett pirulát, ami véget vethetne a szenvedéseinek. A nem mindennapi kérés komoly kérdések elé állítja mindkettejüket, s velük a nézőt is: vajon hatalmunkban áll-e eldönteni, hogy rácsapjuk-e az ajtót a halálra, amikor megáll az ajtónk előtt, vagy épp  önként rohanunk ajtót nyitni?

Julianne Moore és Tilda Svinton is remekel Almodóvár legújabb filmjében.
Julianne Moore és Tilda Swinton is remekel Almodóvar legújabb filmjében. Fotó: TMDb

A szomszéd szoba talán minden korábbi Almodóvar-filmnél politikusabb, mivel karaktereit a liberális amerikai felső középosztályból kölcsönzi, és az eutanázia mellett olyan témák kerülnek elő a szereplők közötti beszélgetésekben, mint a felelős gyermekvállalás, a homoszexualitás, a Covid, a munkahelyi abúzus vagy a globális ökokatasztrófa. Ezek a jelenkori politikai közbeszédet átható témák, de Almodóvar sokkal érzékenyebb alkotó annál, semhogy közönséges programfilmeket készítsen. 

A rendező hőseit nem az emeli piedesztálra, hogy milyenek, hanem a küzdelem, amit a milyenségük okoz. A kín és a szenvedés. Sosem állítja, hogy transzvesztitának vagy melegnek lenni jó, hanem életszagúan, emberközelien ábrázolja ezeket a kihívásokat, így – bár látszólag tálcán kínálja annak a lehetőségét, hogy az LMBTQ- vagy a feminista diskurzus a zászlajára tűzze – a politika valójában egyáltalán nem tud mit kezdeni az ő egyedi látásmódjával. 

Almodóvarnak és az ő hőseinek a nagysága a hétköznapiságukban áll, mintha elfogadná, hogy a világ teljesen megőrült. És bizonyosan meg is őrült, a világ mindig is olyan kaotikus, sokszínű és izgalmas hely volt, mint a nyárspolgárt megbotránkoztató görög mítoszok világa, ahol káoszból rend teremtődik, hogy végül a tudományos entrópia törvénye szerint minden visszahulljon abba, amiből keletkezett. A keresztény terminológia szerint porból lettünk s porrá leszünk.

De miként az ördög fellázadt a Teremtő ellen, s a jóból megszületett a rossz, úgy a humanista gondolkodás sem tud mit kezdeni a halál gondolatával. A tüzes természetű Antonio Banderas vagy Penélope Cruz helyett ezúttal Julianne Moore, Tilda Swinton és John Turturro sokkal enerváltabb, halálszagú karakterei töltik be a vásznat, akiknek a neurózisa már teljesen hétköznapi. Nem élik az életet, hanem moralizálnak, Faulknert és Hemingwayt idézgetik. Gondoljunk is bármit a felvetett témákról, Almodóvart továbbra is az emberi lélek legmélyebb bugyrai foglalkoztatják, azok a rétegek, ahol minden ember összekapcsolódik, ahol nincsenek értékítéletek és vélemények, csak a nyers valóság. 

Almodóvar nem vallásos, még csak nem is mitikus rendező, ám mégsem nehéz ezek között meglelni azokat a törvényszerűségeket, amiket konzervatívként magunknak vallunk.

A szomszéd szoba hétköznapi mágiáját a történetszövés is vastagon húzza alá. Miközben a rendezőre jellemző színes világ még a legegyszerűbb jeleneteket is izgalmassá teszi (hiába áll a film párbeszédek sorozatból, ízig-vérig moziba illő minden képkockája, nagyvásznon érvényesül csak igazán a rendezői vízió), teljesen esetleges módon történnek benne a dolgok: a szereplők egyszer csak visszafordulnak, mert otthon felejtettek valamit, aztán Julianne Moore karaktere gondol egyet, és váratlanul elugrik egy edzőterembe. Esetlenségük ellenére ezek a mozzanatok mégis rendszerbe kerülnek, mert emberként megvan a képességünk, hogy rendet fedezzünk fel a káoszban. Végül mintegy tökéletes lezárásként, Tilda Swinton eljátssza a saját lányát is (a színésznő olyan egyedülálló jelenség, hogy egy kevés smink révén bármivé át tud alakulni), azt sugallva, hogy a halál talán tényleg nem létezik. Ami megteremtetett, az nyomot hagy, itt marad örökké és ezer módon él tovább.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.