Operadívát így még biztosan nem látott

Sokak szerint még mindig Maria Callas jelképezi az opera műfaját. E véleményt támasztja alá az opera-énekesnő életéről készített drámai erejű Maria című film is, amelyben Pablo Larraín chilei filmrendező érzékenyen ábrázolja Maria Callas felemelkedését, majd tragédiáját. Az egyszerre lehangoló, fájdalmasan mélabús és lenyűgöző alkotásban Angelina Jolie eddigi legdrámaibb arcát láthatjuk.

2025. 01. 15. 8:05
opera
A tragikus sorsú Maria Callas opera-énekesnőt Angelina Jolie alakítja Forrás: ADS Service
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vannak, akik operadívának születnek, míg mások azzá válnak az évek alatt. Maria Callas olyan díva volt, aki rengeteget küzdött azért, amit a pályáján elért. Ám az élete a sikerek ellenére tele volt mélységgel, fájdalommal, s ezeket a legnagyobb, legdrámaibb szerepei sem voltak képesek begyógyítani. Pedig ő olyan nagy művekben hívhatta fel magára a figyelmet, mint Beethoven Fideliója, Mascagni Parasztbecsülete, Puccini Toscája, Donizetti Lammermoori Luciája, Bellini Normája vagy Bizet Carmenje, és a sort még folytathatnánk.

opera
Maria Callas operadíva (Angelina Jolie) és hódolója (Haluk Bilginer) a Maria című filmben Fotó: ADS Service

Mivé lesz az opera csillaga?

Pablo Larraín chilei filmrendező Maria című filmje azonban a nagy művész utolsó napjait, a mélységeket mutatja be, így egy nagyon nyomasztó, megrázó alkotást láthatunk, ami némileg zavarba ejtő is. Nyomasztó, mert végig kell néznünk a díva szenvedéseit. És zavarba ejtő, mert a film végén bevágott archív felvételeken – ellentétben az addig látottakkal – egy boldog nő mosolyog ránk. Fura rendezői koncepció, de megpróbáltunk ezen túllendülni. Ugyanis ezt leszámítva a kétórás film teljesen magával ragadt. Az atmoszféra- és hangulatteremtés, a fények, a képkockák mind tökéletesek.

Angelina Jolie pedig eddigi legdrámaibb alakítását nyújtja Maria Callasként. A kritikusok – egyébként joggal – Oscart jósolnak a színésznőnek, akinek minden egyes arcmimikájában, hangjában és pillantásában benne van a hűvös szépség, a szenvedés és az elmúlás különös egyvelege.

Párizsban járunk az 1970-es években, Maria Callas itt idézi fel egy fiatal újságírónak a megpróbáltatásokkal teli életét, azokat a traumákat, amelyeket átélt. A lakás, amelyben magányosan él, dívához illő, csak épp a díva fénye kopott meg. A hangja, a fizikuma már nem a régi, ahogy a személyisége sem. Minden értelemben véve nehéz eset, akit csupán szolgalelkű inasa, Ferruccio (Pierfrancesco Favino) és házvezetőnője, Bruna (Alba Rohrwacher) képes elviselni, másokkal már nem igazán teremt kapcsolatot.

Gyógyszereken él, kizárólag így képes elviselni, hogy már nem az a tökéletes hangú opera-énekesnő, aki egykor volt. És hiába tervezi a visszatérést, hiába próbál énekelni, a hangja már nem a régi. És ez testileg-lelkileg teljesen felemészti. Nem képes elfogadni és együtt élni a tudattal, hogy a hang, a legnagyobb színpadokon fellépő művész nincs többé. És a hallucinációi közepette betemetik az emlékei és jelmezei. Egy lassú haldoklásnak lehetünk tanúi.

Ami életet visz ezekbe a szomorú filmkockákba, az a remek operatőri munka. Hiszen Párizs és Budapest ikonikus helyszínei olyan igényes, művészi képkockákon tűnnek fel, hogy nem győzünk rácsodálkozni. Külön említést érdemelnek azok a jelenetek, amelyekben feltűnik többek között a Zeneakadémia Nagyterme, a Magyar Állami Operaház vagy az Andrássy út. A chilei rendező pedig egy szempillantás alatt eléri, hogy érzelmileg hasson ránk, hogy magával rántson ebbe a szenvedéstörténetbe.

A film azért is érdekes, mert miközben ez a káprázatos díva mesél és visszaemlékszik élete fontos momentumaira (a pályája kezdetére, a legnagyobb szerepeire, az életében fontos férfiakra és az édesanyjával való viharos kapcsolatára), eszünkbe juttatja a saját botlásainkat, gyengeségeinket, függőségeinket.

Mindent összevetve a Maria egy magával sodró, lenyűgöző, de egyben lehangoló film lett, ami bizonyára nem nyeri el sokak tetszését. Viszont azok, akik képesek felülemelkedni a filmet mindvégig körüllengő szenvedésen és elmúláson, talán tanulhatnak valamit az operáról és az életről. És épp ebben rejlik ennek a fájdalmasan mélabús alkotásnak a legnagyobb ereje.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.