Néhány évvel ezelőtt a Netflix azzal verte ki sokaknál a biztosítékot, hogy feltettek egy brazil vígjátékot, amelyben Jézus homoszexuálisként jelenik meg, de természetesen a végtelenségig lehetne sorolni az olyan alkotásokat, amelyek egyértelműen a gúnyolódás vagy a keresztényellenesség szándékával születtek. Nos, a hasonló ócska és öncélú provokációkkal most nem foglalkozunk: bár az összeállításunkban szereplő filmek mindegyik bírálható ilyen-olyan szempontból, de egytől egyig művészi igényű munkák, amelyeknek a rendezőit nem a blaszfémia vezérelte.

Máté evangéliuma (1964)
Pier Paolo Pasolini mélyen hitt a kommunizmusban, nem úgy, mint a vallásban, sőt egyenesen ateistának tartotta magát, az életmódja sem illeszkedett a tanításokhoz, és az ő nevéhez fűződik minden idők egyik legnagyobb botrányfilmje, a Saló, avagy Sodoma 120 napja is. Mindezek után igencsak meglepő lehet, hogy az ő művét választotta a Vatikán lapja, az L’Osservatore Romano a valaha készült legjobb, Jézus életét dokumentáló alkotásnak. Igaz, ezt a megbecsülést már csak a halála után kapta meg, a bemutatója idején ugyanez az újság istentelennek nevezte a Máté evangéliumát, amely elsősorban azzal váltott ki ellenérzést, hogy Krisztus történetéből leginkább azokra a mozzanatokra koncentrált, amelyekben a lázadó természete érhető tetten. Ugyanakkor a Bach és Mozart zeneműivel aláfestett fekete-fehér szürreális és hipnotikus vízió olyannyira követi a Szentírást, hogy forgatókönyv nélkül született, a dialógusok egy az egyben a Bibliából származnak.
Jézus Krisztus szupersztár (1973)
Mint említettük, manapság a Netflix előszeretettel provokál olyan feldolgozásokkal, amelyekben Jézus fekete és/vagy homoszexuális, annak idején azonban Andrew Lloyd Webber rockoperájának adaptációja is sokaknál kiverte a biztosítékot azáltal, hogy Júdást egy színes bőrű színész alakította. Ugyanakkor ha Pasolini esetében fel lehet róni, hogy a Megváltó ábrázolásában a lázadás momentumai túlságosan hangsúlyosak, akkor ez triplán igaz a Hegedűs a háztetőnt is jegyző Norman Jewison musicaljére, hiszen a korabeli hippimozgalomba ültette át a történetet, a fennálló rendszer elleni bukásra ítélt fellépés metaforájaként. Nyilván nem is nyerte el mindenkinek a tetszését, azonban VI. Pál pápa egyenesen gyönyörűnek nevezte, és üdvözítőnek tartotta, hogy sokkal több fiatalhoz képes közelebb hozni a kereszténységet, mint bármelyik más alkotás.