„Nekem van egy jó sorom ide”

A Chalga nemcsak zeneileg járt be egy erősen népi ihletettségű zenéből egy modern, fúziós felnőttpop világba tartó utat, hanem szövegileg is – a népdalok készen felhasználható, kiérlelt, ám ritkán személyes világa helyett Amíg élek című lemezen inkább az alkotók személyes tapasztalása dominál. Bár zeneileg a fő alkotó, Zagyva Tamás gitáros jegyzi a dalok alapjait,
ez a lemez jóval színesebb szövegírók szempontjából:
a zenekarból Horváth Móni írt több szöveget, és újra az alkotók között van az Erdő, erdő című lemezről már ismert Bornemissza Ádám is – ő egyébként zenei alkotóként is hozzátett az anyaghoz. Persze, nemcsak olyan elejétől a végéig egy üzenetet hordozó számok vannak, mint a Táncolnak a kövek – ez Klímaszorongás Csocsek munkacímen futott –, vagy a Kocsmakeringő, amely modern antiballada az alkoholizmushoz, hanem olyan többszörös ide-oda adogatással, „nekem van egy jó sorom ide” megközelítéssel született dalok is, mint a Fügebor vagy az Esik eső. Nyilván a személyességben benne van az is, hogy ahogy telik az idő, egyre több minden történik az emberrel, és talán ezt a lemezcím foglalja keretbe a legjobban. A személyességhez plusz dimenzió, hogy sokszor férfi ír olyan szöveget, amelyet majd egy nő énekel el, ez természetesen kihívás és izgalmas, megoldandó feleadat is egyben – fogalmazott Zagyva Tamás.
Horváth Móni hozzátette: „az én dalszövegeim úgy születnek, hogy hallgatom a zenei anyagot, és meglep egy hangulat, amiből kikerekedik egy kép”.
A Kocsmakeringőnél egyből egy kocsma zsivaját hallottam ki, és furcsa módon Charlie Jég dupla whisk-vel című dalára asszociáltam. A Kétkeréki egy méhkeréki népdalból kölcsönzött hegedűdallama egyértelműen a biciklizést, a pedáltekerést juttatta eszembe, így adódott a lányszöktetés két keréken ötlete
– árulta el Móni.
Méhkeréki brácsakíséret modern dobgrúvval
Az album a zenekar eddigi lemezein kiérlelt világa mellett zeneileg is jelentősen személyesebb lett, több olyan zenei elem került bele a modern popzene eszköztárából, amely eddig nem, és amelyek a zenekar kedvencei amúgy. Az is kiderült, hogy kifejezetten sok népzenei elem, feldolgozás van a lemezen, jóval több mint az előzőn.
– Egy méhkeréki brácsakíséret modern dobgrúvval olyan, mint egy kortárs popzenei elem, nem tűnik sem népiesnek, sem egzotikusnak. Mindenképpen elmozdulás hallható a Balkán irányából a magyar vagy magyarországi népzene irányába, és a trükkös, tört ritmusos, agyas groove-ok helyett a daloké a főszerep. Nagy szerep jut a többszólamú éneknek, erre az előző lemezen talált rá a zenekar, és ez itt is központi elem
– mondta el Zagyva Tamás.