A halál nem válogat, mondják. Pedig dehogynem. Mert előbb-utóbb mindenkihez eljut, attól még szelektál. Nem is akárhogyan. Az alkotó emberrel, figyeljük csak meg, kénytelen bizonyos tisztelettel bánni. Akkor különösen, ha éppen nem a ma unásig jól ismert, magát óriási dérrel-dúrral reklámozó, önmenedzselésben, önimádatban és gátlástalan önérvényesítésben kiemelkedő – gyakran szimplán önjelölt – pályatársról van szó.
Az igazán jelentős írók sokszor szinte észrevétlenül érkeznek ebbe a keserves világba. Ritka a hirtelen-váratlan berobbanás, ciklonok, tornádók módjára történő, viharos megjelenés – még a borzongatóan egyedi, fura előjelek sem nagyon felfedezhetők, az aprócska fekete felhők a gyorsan ritkuló levegőben, amikor egy rövid, átmeneti időre minden mozdulatlanná válik, hogy azután ebből a dermedt fülledtségből süvöltsön elő, akire vártak: itt van, megérkezett…
Talán Petőfi volt az utolsó, aki így jelent meg a magyar szellem erőterében – a közelmúlt vagy éppen a jelen sajátságos körülményei mostanában jó, ha némi lassú, alig észlelhető besurranást, észrevételben reménykedő elősündörgést tesznek lehetővé. Akiket meg – „kánonjogon” – innen-onnan „nyomnak”, vagy akik fent jelzett módon törtetnek: finoman szólva „nem tartoznak vizsgálódásunk körébe”. Igazi írókra és – legfőképpen – a magyar szellem kiemelkedő mindenkori reprezentánsaira gondolunk.
Tárnok Zoltán csöndes és végtelenül szerény ember volt, olyan, akit sokan akár „magának valónak” is nevezhettek volna. Mintha nem is lett volna tudatában, nem ismerte volna, nem is vette volna tudomásul, amit az irodalomhoz legjobban értő barátai, Alexa Károly és Hornyik Miklós mondtak neki, írtak róla. Mert az 1943-ban Pesterzsébeten született Tárnok Zoltánt, aki az ELTE Bölcsészkarának magyar–történelem szakát elvégezve előbb nevelőtanár, majd öt éven át úgynevezett kulturális munkatárs egy szakszervezetben, és akinek első elbeszélése 1972-ben lát napvilágot, és akinek életében mindösszesen kilenc kötete jelenik meg: csak egy szűk belső kör ismeri hosszú évtizedeken át, úgy, mint aki az írószövetség egykori folyóiratának, a Kortársnak háza táján fellelhető, ahol ez a derűs tekintetű, mindig nyugodt és udvarias férfiú a gályarab és a vadkapitalizmus bérmunkása közötti lenge átmenet olvasószerkesztői munkakörében nemzedékek egész sorának dolgozatait bogarászgatja végtelennek tűnő időkön át. Ezt az íróembert, enyhén szólva, roppant kevesen tartották a kortárs magyar próza egyik legnagyobb mesterének. (Aki – mintegy mellékesen – alighanem a magyar nyelvterület legszigorúbb szöveggondozójaként ritka tökéletes érzékkel is rendelkezett nyelvünk, a gyakorlati stilisztika, a magyar nyelvhelyesség terepein, ami már csak azért is óriási dolognak számít, mert ha végigpillantunk a jelenkori praxison, látjuk, hogy még vezető országos napilapoknál is olykor még főcímeket sem tudnak adni rendesen, nem beszélve a tömérdek nyelvi-stiláris pongyolaságról, pontatlanságról, hibáktól hemzsegő szövegekről.)