A táblán világító felirat szerint a vonat öt percet késik. Ezt általában akkor írják ki, amikor a csúszás már mindenki számára nyilvánvaló, amikor a szerelvénynek már öt-hét perce meg kellett volna érkeznie. Újabb öt perc után megszólal a hangosbemondó, és a géphang sajnálattal közli, hogy a Budapestig közlekedő személy előreláthatólag öt percet késik. Ami pedig úgy értendő, hogy a tájékoztató szöveg elhangzásától számítva még legalább öt percig nem is jön. Nézem a sínek melletti oszlopon világító fényt. A vonat akkor jön, amikor a magasban a sárga jelző zöldre vált, olyankor érkezik a pályaudvar mögötti kanyarba, ezt egyszer az egyik vasutas mutatta meg nekem. Most még sárga. A legtöbb utas arca ismerős, itt, a peronon szoktunk találkozni, rendszerint reggel hat óra előtt. A nevét persze egyiküknek sem tudom, a két vágány közötti keskeny mezsgyén nem nagyon beszélgetnek egymással az emberek.
Azután befut a vonat, az ajtóknál sor képződik. Egy idősebb asszonyt magam elé engedek, de a mögötte nyomakodó fiatal lányok előtt fellépek a lépcsőn. A reggeli járatokon itt már csak elvétve akad szabad ülés, ha nem akarok Pestig állni, nem udvariaskodhatom a végtelenségig. Kettőt lépek befelé, azután rámutatok az első ülésre, amelyen egy fiatal srác hátizsákja fekszik: szabad lesz? A fiú mogorva arccal az ölébe húzza a táskát. Nem tudom, mire számított, ez egy elővárosi vonat, ilyenkor zsúfolásig megtelik az összes kocsi. A következő megállóban megtelik a sorokat elválasztó folyosó is, egy nagydarab férfi az üléstámlámra könyökölve a fejem fölött kezdi nyomkodni a telefonját, túl közel van hozzám, inkább behunyom a szemem, és úgy teszek, mintha aludnék.
Volt idő, amikor úgy gondoltam, valamit kezdeni kellene az utazással töltött idővel. Az agglomeráció talán legtávolabb eső városkájában lakom, és Budapest átellenes végén, a külvárosban dolgozom. Napi öt órát utazom, felét a vonaton, felét buszon és villamoson. A hátizsákomban rendszerint van könyv vagy laptop. Dolgozni vagy elmélyülten olvasni azonban csak akkor tudok, ha egyedül ülök a négyes ülésen, különben zavar, hogy a mellettem ülő megnézi, milyen könyvet tartok a kezemben, vagy éppen mi világít a képernyőmön. Este, mikor hazafelé megyek, rendszerint már kevesen utaznak, nyugodtan csinálhatnék bármit, akkor viszont én vagyok túl fáradt hozzá. A hazaúton jó esetben kirakós játékot játszom a telefonon, de igazából már azt is unom.