Veszedelmekben való vigasztalás – nyomatékosítanám a szerzővel, akinek rövid naplófeljegyzéseit olvasgatom. Egy család belső használatára, az utódoknak készült húsz-huszonöt oldalnyi írás ez.
A szenvedések iskolája és az élet útja a címe, és Kertész Gábor bihari, Nagyszalontáról induló földbirtokos gazdaember gazdasági naplófeljegyzéseit tartalmazza, amely lényegében az 1879 és 1929 közti ötven évet öleli át, és mint számadáskönyv, az 1916 és 1929 közti évek pontos bevételeit és kiadásait tartalmazza.
„A mi kezdő életünk nem valami rózsás volt, és méghozzá kevés szerencsével kecsegtetett. De az együttérzés, egyetértés összetett vállal, egymást mindég csak arra ösztönöztük, hogy csak előre! Igaz, ehhez kellett mind a kettőnk hite és az Istenben vetett erős bizodalom, mely a küzdelemben erőt és bátorságot adott.” Szegénység és istenhit – a tiszántúli magyar parasztember szociális és lelki alapállása. Így emlékszik vissza a Bíró Rozáliával kezdett közös életindulásukra a szerző – szegénységben, 630 forint készpénzzel nekivágva az életnek. „Abban az időbe nem szoktak a menyasszonynak semmi ajándékot venni. Így mindjárt venni kellett kis fazekat, kis tálat, kis kotlát, 2 tányért, 2 villát, 2 kanalat. A feleségem hozzáfogott, libát, ruczát vágott.”
Ő maga napszámot vállalt, árendás földet és tanyát bérelt, lovat vett, jószágot tartott, kölcsönt vett fel, és kifizette, vásárokra járt, ölfát árult; földet gyarapított, házat, tanyát, szőlőt épített, vetőgépet és cséplőgépet vett, egyszóval keményen gazdálkodott, míg a módosabb gazdaemberek sorába nem emelkedett. Közben gyermekei születtek (igen méltó utódai, tehetjük hozzá, református kántor fia szülővárosom karnagyaként vált híressé, unokái közt egyetemi tanár matematikus, zongoraművész, országos hírű karnagy szerepel), akiket támogatott, s ha gyarapodásának, sikereinek olykor irigyei is támadtak, a kellő öntudattal válaszolt. „Egy alkalommal határozottan nyilatkoztam, hogy az ösztön ellen hiába rugódoznak. Mert nekem az én Istenem oly erős kőváram és bástyám, amelyen az irígység nyelve keresztül nem hatolhat.”