Elpattant a húr

A történelmi egyházak vezetői nemigen reagáltak, s talán valóban furcsa lenne egy üdítőital hírverésére reflektáló püspökkari megnyilatkozás.

Fáy Zoltán
2019. 08. 24. 14:10
A billboard, part of a campaign by Coca-Cola promoting gay acceptance, which has prompted a political backlash is seen in Budapest
HUNGARY-LGBT/ Fotó: REUTERS / Bernadett Szabo
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint azt többek között a Euronews videójából is tudhatjuk, a német miniszterségtől megváló Ursula von der Leyen minisztertől, saját kérésére, a német hadsereg fúvószenekara a Scorpions ismert számának átiratával búcsúzott. Azt még nem tudhatjuk, hogy a rendszerváltás idejének sokak számára szimbolikus melódiája a tárcára váró változásra utalt-e, vagy az Európai Bizottság és vele együtt az egész unió reformjára. Esetleg valami egészen másra.

Változások folyamatosan kísérik az életünket. Az elmúlt években világméretben érezhettük egy újabb hatalmas átalakulás szelét. Számunkra 1989 fontosabb volt ugyan, mint 2018, de ez nem jelenti azt, hogy az utóbbi két és fél évtized fejleményei ne lennének sorsdöntők a kontinens és talán az egész világ országai számára. Az ugyanis valószínűleg példa nélküli a történelemben, hogy szabad választásokon alapuló társadalmi berendezkedés mellett befolyásos, de a hatalmat nem választás útján megszerző ideológusok ennyire átfogó, radikális és gyors változásokat indítsanak. A hatalom nem más, mint az akarat megvalósításának képessége. Az elmúlt évtizedben egészen szokatlan akaratok kezdtek megvalósulni, amelyek sokszor az emberi élet legalapvetőbb antropológiai vonásait is megkérdőjelezik.

Valószínűleg nem csupán Kelet-Európában, hanem világszerte merült föl igény keresztények milliói részéről, hogy a történelmi egyházak vezetői valamilyen hivatalos véleményt fogalmazzanak meg a 2019-es Coca-Cola-reklámoffenzívával kapcsolatban. Ugyanis nem kis jelentőségű, helyi akcióról van szó, hanem a Föld lakóinak meglehetősen nagy részét elérő kampányról. Ehhez képest a nagy német autógyár amerikai reklámhadjárata csupán helyi jelentőségű, bár könnyen lehet, hogy a trendet követő. A Mercedes amerikai hirdetésével szemben a legnépszerűbb, csaknem az egész világon árusított üdítőital kampányának elvileg nem kellene ideológiák vagy identitások zászlóvivőjének lennie. Elvileg. Ám mégis azzá vált.

És ha őszintén végignézünk a CC reklámtörténetén, ez a dolog csöppet sem tekinthető újnak. A változás csupán aprócska fordulat volt: a menedzserek mostanáig családok, gyermekek, fiatal férfiak és nők boldogságával, különleges helyzetek népszerűsítésével, megélésével, általában az élménnyel próbálták eladni a portékájukat. Olyan szituációkat ábrázoltak, amelyek pozitív jövőképet igyekeztek közvetíteni. A közelmúltban indított kampányuk a korábbiakhoz képest új irányt vett. Az ugyanis statisztikailag egészen biztos, hogy nem manipulált közegben a homoszexualitás nem jelenthet üzleti hasznot, hiszen a vásárlóknak viszonylag csekély része érintett. Tehát ezúttal nem reklámról, hanem propagandáról van szó, mint az 1998-as magyarországi választási plakátok esetében, amelyen félmeztelen leszbikus nők képével igyekeztek fokozni a választási hajlandóságot.

Hirdetőtábla Budapesten. Csak termékpropaganda?
Fotó: REUTERS/Bernadett Szabo

A történelmi egyházak vezetői nemigen reagáltak, s talán valóban furcsa lenne egy üdítőital hírverésére reflektáló püspökkari megnyilatkozás. Kisebb keresztény közösségek, főként neo-protestáns egyházak azonban elég határozott formában adtak hangot nemtetszésüknek nálunk, Magyarországon is. Ami nem jelenti azt, hogy bármi is megváltozott volna a katolikus tanítóhivatal részéről a homoszexualitás megítélésével kapcsolatban. A Hittani Kongregáció 1975-ben kiadott Persona humana kezdetű nyilatkozata világosan fogalmaz: nem a hajlam a bűn

– amelyet a dokumentum találóan elferdülésnek nevez –, hanem a homoszexualitás cselekményei. Vagyis éppen az, amit a felvonulásokon hangosan követelnek.

Ha a multinacionális cégek reklámkampányai nem keltettek is egyházi tiltakozást, a provokatív szándékkal számos lengyel városban rendezett LMBTQ-felvonulások, illetve ezek előzménye és következménye, a poznańi érsek, Stanisław Gądecki, a lengyel püspöki konferencia elnöke ellen indított támadássorozat már a közép-európai régió, főként a visegrádi négyek püspöki karai részéről is támogató nyilatkozatokat váltott ki. „Értetlenül állunk az önöket ért méltatlan támadások előtt, hiszen csupán a katolikus egyház tanítását fejtették ki korunk egyik jelenségével kapcsolatban” – fogalmazott például Veres András győri megyés püspök augusztus 13-án. A 15 éves Jakub Baryła képe nem csak a lengyel sajtót járta be: a fél világ rácsodálkozott a tinédzser bátorságára, aki a katolicizmust gúnyoló, a częstochowai Madonna képét meggyalázó homoszexuális felvonuláson a keresztet magasba tartva állt a szivárványszínekbe öltözött provokátorok elé.

A diákot rendőrök vitték el. Valami változás azonban biztosan kezdetét vette. Talán csak szerencsétlen véletlenek sokasága esett egybe, nincs is összefüggés az autógyár, az üdítőital hirdetései, a lengyelországi felvonulások, az oktatás tervezett átalakítása között. De akár véletlenül, akár szándékosan feszítették túl a húrt, most érezhetően elpattant.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.