Turistacsoportok hömpölyögnek Ravenna köves utcáin. A klasszikus olasz kisváros hangulatát a helyiek hangos beszélgetései, a frissen pörkölt kávé illata és a színpompás fagylaltköltemények adják a terrakotta ezer árnyalatában játszó házfalak között. A csoportok nyugodtan sétálnak az esernyőjét jelzőfényként tartó idegenvezető mögött, aki már nem kiabálva magyaráz, hanem normál beszédhangon ecseteli apró mikrofonjába, hogy a várost az etruszkok alapították, virágkorát az V. század elején élte, mikor a Nyugatrómai Birodalom fővárosa lett, majd még a XIX. században is pápai birtok volt. A csoport tagjai rezignáltan néznek jobbra és balra az idegenvezető útmutatásai alapján, de a tinédzser fiúkat a fülhallgató márkája sokkal jobban érdekli, mint a több száz éves építészet.
A baráti társaságban utazó huszonévesek is csak a szelfik kedvéért állnak be egy-egy templom vagy szökőkút elé, jó például szolgálva a Samsung néhány éves felméréséhez, amely szerint az egy nap alatt készült összes fénykép egyharmadát a millenniumi generáció szelfiként lövi. Egy kép persze nem elég, hiszen valakinek úgysem áll jól a napszemüvege, a másiknak épp megfújta a szél a haját, a harmadik meg görcsöt kapott a sok mosolygástól. Így egy kép nem néhány másodperc alatt, hanem – egy amerikai tanulmány szerint – átlagosan hét perc alatt készül el. És akkor még a különféle szűrőkkel és képmanipuláló eszközökkel való szerkesztést nem is számoltuk. Esetleg az alatt a hét perc alatt mi történik a világban, nem érdekes. Pszichológusok régóta holt időként utalnak a szelfikészítésre, mivel ezalatt nemcsak esélytelen igazán megélni a környező eseményeket, de az ember mind az online, mind az offline kapcsolattartásból kimarad. A turistatömegek mégis inkább a telefon képernyőjén keresztül nézik a látványosságokat, mint saját szemükkel.
Már ha éppen eljutnak odáig. A Google Maps ugyanis vajmi kevéssé érdeklődik a helyi nevezetességek iránt, inkább a legközelebbi Burger King és Costa Coffee felé mutatná az irányt. Tavaly az amerikai informatikai szaksajtó ünnepelte, hogy már nem azt mondja a cég navigációja, hogy „a főutcán forduljon balra”, hanem hogy „a McDonald’snél forduljon balra”. Mára a reklámfaktort odáig sikerült fejleszteni, hogy Ravenna egyik legfontosabb látnivalóját – amely egyébként az egyetemes művészettörténet egyik legrangosabb és legfontosabb kora keresztény alkotása –, a San Vitale-templomot csak akkor mutatja a térkép, ha név szerint rákeresünk. Egyébként elvész a kávézók, éttermek és boltok tengerében.