A félreértések elkerülése, valamint a helyesírásomat érintő bírálatok elhárítása végett azonnal meg kell mondanom, hogy a „makfá”-nak semmi köze a délceg tölgyfák egyik fajtájához – kocsányos, molyhos, cser stb. – sem, amelyeket a népnyelv itt-ott szívesen nevez „makkfának”. Ez a „makfa” nem más, mint a „mappa” szó Szeged környéki tanyai torzulata, mint arról Tömörkény Istvántól értesülünk 1915-ben írt Szibéria című tárcanovellájából. Amely így kezdődik: „Közismert mondás […], hogy a magyar akkor tanul földrajzot, ha háború van.”
Bővítsünk kicsit ezen a megállapításon: a régebbi idők „egyszerű embere” jobbadán akkor lépett ki a maga világából, a mindennapok kötelezettségei által magához igazított közvetlen körülmények közül, át a határon, ki a nagyvilágba, ha besorozták katonának. És ez bizony még a „fentebbvaló” népségek jó részére is igaz – a birtokaikon élő kisurakra is, meg azokra a polgárokra, akik tudják, hogy nyugodtan alhatnak, hiszen vaskos városfalak őrzik az álmukat. Ne gondoljunk most a kalandorokra, a kereskedőkre, az egyéb jövő-menő, szerző-mozgó népekre, a bujdosókra, a bajok elől menekülő szerencsétlenekre, a külhoni skólákra és ákádémiákra vagy onnan hazafelé szekerezgető deákokra
– vagy azokra a nagyurakra, akik mindig csak idegenben érzik otthon magukat. A katona az, aki világot lát. Ha többnyire kényszerűségből is.
És neki nincs szüksége mappára – oda megy, ahova vezénylik és kényszerítik. A mappát – mennyivel szebb a régi „földabrosz” szó… – Tömörkény mélabús kis írásában az itthon maradott, „félözvegyi” sorba szorult világháborús asszonyok hajtatják szét az író-múzeumigazgatóval: hol raboskodik az emberük. Napkelet, Szibéria… Nikolajevsz-Usszuriszk… „Én párom, én hitvöspárom, de mögszenvedsz…”
S talán éppen ez a száz évvel ezelőtti idő – az első világháború évtizede – az, amikor a magyar népélet is észrevétlenül, de végleg kilépett a régiség rendjéből, a százados kulisszák közül, ahonnan kitűnni kényszerült lassan-lassan a néplélek is, amely ezredéves hagyományaiból, belső rítusaiból, érzelmi-erkölcsi szerkezetéből szerveződött bámulatos egységgé.